Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Floppyn går inte att köra!


Janneman

Rekommendera Poster

Hej jag har ett skumt problem som jag tänkt lösa. Jag har två identiska datorer P4 1,8mhz DDR 400mhz XP-pro m.m. Mitt problem är att floppyn är obrukbar på båda! Sätter jag i en diskett och försöker ta del av innehållet hänger sig datorn. Försöker jag spara till diskett hänger sig datorn. Jag har DVD + Brännare + 2 st hårddiskar samt en extra PCI IDE-buss med två IDE socklar. Dessa används bara för att docka på en hårddisk som åker mellan datorerna, hem-jobbet.

I Windowshjälpen står att windows bara kan hantera 4 st IDE anslutningar samtidigt. Men jag har tidigare på datorer med Win98 och Me haft fler, samt jag vet om datorer med min konfiguration som har 4 hårddiskar + brännare floppy och DVD, men ändå fungerar. Finns det någon därute som kan lösa detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag aldrig funderat över. Är inte dessa kablar dubbelledade? Det kan ju vara en god ide att prova med att vända kabeln.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Flatkablar lär inte gå att vända åt fel håll. Det är ju en liten pigg i mitten som passar in i skåran på kontakten i enhetens baksida.

 

Såvida du inte kör med AT-moderkort, förstås.

 

 

Flatkabeln till diskettenheten är "fnurrad" upptill, där den ska kopplas in i enheten. Alltså delad i tre delar.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...