Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mandrake (MNF) + Telia ADSL


lrpan

Rekommendera Poster

For starters!: Har kollat runt i forumen och inte hittat nåt som löser mitt prob.

 

Mitt problem är följande:

Har en burk innehållande celeron 333mhz,146mb ram,2 nic's (2*realtek 8139), och hd.

Har installerat "Multi Network Firewall" och fått igång båda nic'sen,nätverket fungerar fint men lyckas inte konfigurera det andra för uppkopplingen (Telia ADSL).

Vad jag har förstått så ska man använda DHCP-protokoll mot telia.

Vad mer ska man göra...

Om jag använder wizarden som finns hittar den kopplingen till lanet men inte nån koppling till adsl'en.... För visst ska jag ha en rak kabel mellan modemet och linux-burken? Om jag sätter dit en korsad tänds inte "link"-lampan, och då kan det inte vara rätt!

Och båda korten fungerar det vet jag sen tidigare användning i win-burkar.

 

Tack på förhand.

Mvh Viktor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har gjort allt rätt.

Vad jag minns var det först i Mandrake 9.0 det blev lätt med 2 nätverkskort i Mandrake eller?

Detta fungerar mycket lättare tycker jag i Redhat 7.3, ja lika bra i RH 8.0 men jag gillar inte utseendet på 8.0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag får ingen kontakt via modemet...har provat och ha det avslaget i 1 tim för att släppa ip'n.... men det hjälper inte!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarkusAndersson

vet inte om dina kort är ISA eller PCI, Hade själv probblem förrut och det var nog att mina gamla ISA kort gick med full duplex och telia vill ha half_duplex i win så ställer dom in säg själv men i den distron jag körde så funkade inte det som jag hade mot modemet.. kör med PCI kort nu...

 

Lycka till

MArkus

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det beror på att jag bytt distr. antar jag.

Eftersom jag ska ha burken som router/firewall provade jag SmoothWall.... Funkar KALASFINT!

Men nu är det bara inloggningen hos telia kvar... qadsl antar jag..men hur!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarkusAndersson

Jag kör med MNF och inge problem med det,

för inlogning mot telia så har jag provat

LF Connection Keeper utan problem

http://www.lfdomain.com/prgConnectionKeeperUnix.php

installations anvisningar finns på sidan.

en annan bra dist som är jätte lätt att komma igång med

som har det mesta installerat från början är

http://clarkconnect.org/ den har web ftp och samba server + litet till kalas bra dist.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...