Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela in året!


Sindar

Rekommendera Poster

Tjenare!

 

Jag sitter här och funderar och funderar men kommer inte till nån lösning, har nog missat nåt.

 

Jag skall dela in året i sextonveckorsperioder, med brytpunkt kl nio på söndagsmorgonen. Sedan skriver den ut vilken av de sexton perioderna det är.

 

Tex.

 

Tar ut datum (date()) som sedan jämförs med utgångsvärdet t.ex 2/2 2003 kl 9:00. Sedan räknar den hur många veckor efter datumet det är, och om den är mer än sexton veckor efter börjar den om på ett. Sedan skriver den ut talet "Antal veckor efter utgånsdatumet" i en variabel.

 

Tar detta jättemyck mer prestanda om ett år om jag inte skulle röra utgångsdatumet??

 

PS Skulle kunna lägga upp sexon IFvariabler men då skall det uppdateras rätt häftigt DS

 

PS 2 if(date(Y-m-a h:s) är mellan 2/2 och 9/2 kl 9 etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrrmm, sextonveckorsperioder? Undrar varför? :)

 

Hur som helst, i date funktionen kan du ta reda på vilken vecka det är vid en viss tidpunkt. Denna kodsnutt skriver ut vilken vecka det är just nu:

 

echo date(W);

 

Detta uppfyller då inte alla dina krav, till exempel så börjar inte en ny vecka på söndagen klockan 9 på morgonen, utan snarare natten till måndag klockan 12... Hur som helst så kan du räkna veckor snabbt och enkelt genom att använda dig av date(W). Finns det nån särskild anledning till att du vill att veckan ska börja klockan 9 på morgonen en söndag?

 

Ett sätt att räkna ut vilken 16veckorsperiod du är inne på kan väl vara det här (med reservation för eventuella fel, alltid svårt att tänka på morgonen :)

 

<?php
// Den tid som man vill räkna på
$timevar = mktime(0,0,0,7,1,2003);

// AntalVeckorIÅr/16
$sixteenweekvariable = date(W, mktime(0,0,0,12,31,date(Y)))/16;

// Vilken 16 veckorsperiod är vi inne i?
echo ceil(date(W,$timevar)/$sixteenweekvariable);
?>

 

Observera att denna kodsnutt inte tar hänsyn till att du vill börja veckan klockan 9 på söndagsmorgon!

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HRM... Hadev du vart insatt hade du vetat precis vad som händer en timme senare.. Veckans höjdpunkt! =)

 

Så du kan inte tänka på något bra?? Då kanske jag skall köra ihop lite IF:s och uppdatera ibland.

 

OK...

 

Pssst! --> www.hattrick.org <-- </smygreklam>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...