Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kodak CX4230 Easyshare


Hakinger

Rekommendera Poster

Jag har gett mig in i digitalkamerabranchen och köpt en ovanstående. Förutom att det känns lite avigt att fota med en tvskärm (jämfört med systemkamera) så blir det nog bra när man kommer igång.

 

Skulle bara höra om en digitalkamera verkligen käkar batterier som min verkar göra. Man kan använda vanliga freestylebatterier, jag har köpt uppladdningsbara. Fick visserligen med ett par speciella Kodak uppladdningsbara, men man var tvungen och köpa en laddare/bildöverförare för 900(!) buck för att kunna använda dom.

 

Anyways så kan jag ta cirkus 20 bilder så börjar kameran skrika om att batterinivån börjar bli låg. Visserligen har ju blixten använts vid mer än hälften av bilderna, men jag tycker att det känns lite lite. Enligt batteriets reklam så ska dom klara ca150 bilder, fast det kanske är blixten som drar all kraft? Det blir ungefär samma antal om man kör med alkaline-batterier.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt i att blixten drar ström. Dessutom har du två andra saker som också käkar batterier och det är skärmen och zoomen. Jag brukar använda den optiska sökaren så mycket som möjligt och ha skärmen avstängd. Dessutom försöker jag att vänja mig av med okynneszoomandet.

En annan faktor är att uppladdningsbara batterier, beroende på typ, behöver lära sig hur dom ska bte sig. Först efter ett antal totala urladdningar följda av full uppladning får dom full kapacitet. D v s du ska inte ladda batterierna förrän dom är helt tomma och sedan vara noga med att ladda dom fullt (åtminstonde några gånger i början när dom är nya).

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret och tipsen, zoomen var jag ju lite flitig med när jag tänker efter, så jag antar att det är nåt jag får leva med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den är det. Jäkla Expert-butiken! Dom sa att det inte fanns några andra laddare än easyshare-saken för 900:-, men på sidan du gav finns ju ett resekit med extra batteri för billigare peng än den dom försökte pracka på mig.

 

Men nu vet jag att jag måste ta med mig massor med batterier till Åre, vågar knappt tänka på hur många det går åt när man tar bilder i kyla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pentti H skrev:

...vågar knappt tänka på hur många det går åt när man tar bilder i kyla.

Har provat min Digitalkamera i -25ºC och det funkade _inte_ bra.

Kameran gick väldigt trögt och som sagt åt den batteri.

Skriv gärna och berätta hur den funkar i kyla.

 

/Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Har provat min Digitalkamera i -25ºC och det funkade _inte_ bra.

Kameran gick väldigt trögt och som sagt åt den batteri.

Skriv gärna och berätta hur den funkar i kyla.

 

/Milkman

 

Då har jag provat den i Åre. Det var iofs inte kallt, (sol och graderna pendlade mellan -5 o +8 hela veckan :)

batterierna (GP Powerbank 3 1800 mAh) funkade bra, jag antar att det är blixten som suger ut det mesta av dom, men den var trög i bildtagningen, jag trodde att det berodde på att det inte var rumstemperatur, men märkte att en digitalkamera kan man nästan bara använda till landskapsfoto eller andra mer eller mindre stillasående objekt, snabba bilder kan man glömma. Eller är det fel tänkt/handhavande av mig? Det tar _minst_ en sekund innan bilden tas, och då är ju ögonblicket förbi sen ljusår tillbaka, bah! vad besviken jag blev. Jag antar att man måste lägga ut x-antal tusenlappar till innan man får samma funktionalitet som med den simplaste systemkamera.

 

Om det till äventyrs betyder att det är min Kodak som är allmänt undermålig, så passar jag härmed på att inte rekommendera den.

 

[inlägget ändrat 2003-03-03 11:14:51 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar _minst_ en sekund innan bilden tas, och då är ju ögonblicket förbi sen ljusår tillbaka, bah! vad besviken jag blev. Jag antar att man måste lägga ut x-antal tusenlappar till innan man får samma funktionalitet som med den simplaste systemkamera.

 

Jag har också märkt det fenomenet, visserligen har jag bara erfarehet av relativt billiga kameror men det verkar vara ett genomgående problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

märkte att en digitalkamera kan man nästan bara använda till landskapsfoto eller andra mer eller mindre stillasående objekt, snabba bilder kan man glömma. Eller är det fel tänkt/handhavande av mig? Det tar _minst_ en sekund innan bilden tas, och då är ju ögonblicket förbi sen ljusår tillbaka, bah! vad besviken jag blev.

 

Du trycker väl ner avtryckaren till hälften först så den får ställa in skärpa och exponering? Många som lånar min digitalkamera klagar över samma sak, men jag själv har inga som helst problem med detta. Har nu upptäckt att de som har klagat helt enkelt har gjort fel. :)

 

Men det är klart att det är skillnad på olika modeller.

 

//jonasn

 

[inlägget ändrat 2003-03-03 11:25:16 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du trycker väl ner avtryckaren till hälften först så den får ställa in skärpa och exponering? Många som lånar min digitalkamera klagar över samma sak, men jag själv har inga som helst problem med detta. Har nu upptäckt att de som har klagat helt enkelt har gjort fel. :)

 

*doh!*Ska nog börja bli lite mer omanlig ;) och RTFM. Jag är gammal och ingrodd med systemkamera, där man gör allt manuellt, och får antagligen försöka väcka dom få hjärnceller som finns kvar så att dom kan ta till sig den hära nya tekniken.

 

Jag provade ditt elementära tips, och då funkar det ju. Tackar för att du tog dig tid och svara på idiotfrågor som en annan skulle blivit irri på.

*skäms som en hund*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*doh!*Ska nog börja bli lite mer omanlig och RTFM. Jag är gammal och ingrodd med systemkamera, där man gör allt manuellt, och får antagligen försöka väcka dom få hjärnceller som finns kvar så att dom kan ta till sig den hära nya tekniken.

 

Jag provade ditt elementära tips, och då funkar det ju. Tackar för att du tog dig tid och svara på idiotfrågor som en annan skulle blivit irri på.

*skäms som en hund*

 

Asch.. ingen fara. Du är långt ifrån ensam, jag trodde ju att de flesta visste om att i princip alla kompaktkameror - digitala eller ej - fungerade så, men det var ju helt fel av mig. Själv har jag haft förmånen att lära mig fotografera med äldre manuella systemkameror och sedan skaffa en egen med möjlighet till automatik. The best of two worlds, lixom. :)

 

Men jag måste säga att sättet att ställa in skärpan var trevligare i den gamla kameran(s optik). Vet inte om det fungerade så på alla kameror och om det fortfarande finns: två skivor som ska matchas i x-led. När Folks ben ser ut att sitta fast på kroppen har man skärpan på dem. :) I den nya kameran såg man bara om det var skarpt eller suddigt. Lite osäkert iom att man har lite synfel..

 

Men jag hoppas du blir lite mer nöjd med kameran nu då. Ut och fota med dig! :)

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast, faktum kvarstår ju, vill du ta bilder på en händelse snabbt kan man ju inte hålla på sådär.

 

Nä, de får nog ta och skärpa till sig tillverkarna av digitalkameror.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte?

Låt säga att man är och tittar på snöskotercross.

Man har placerat sig vid ett hopp, ställer in kameran mot krönet på hoppet, när snöskotrarna kommer trycker man av bilden. Borde funka.

 

Min kamera kan ta fyra bilder i sekvens, testade detta när några lirade basket, ställde skärpan mot korgen.

Bilderna satte jag sedan ihop i Windows movie Maker (V2.0) blev ganska hyvsat.

 

Har även testat att ta bilder genom sidorutan i bilen (körde ej) med lyckat resultat.

 

Så jag är nöjd med min kamera.

Skall testa kameran mer under semestern nu i Mars.

Blir förhoppningsvis fina vinter bilder.

 

 

/Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast, faktum kvarstår ju, vill du ta bilder på en händelse snabbt kan man ju inte hålla på sådär.

 

Nä, de får nog ta och skärpa till sig tillverkarna av digitalkameror.

 

Det gäller inte bara digitalkameror. I princip alla kameror med autofokus och automatisk exponering fungerar så.

 

Låt säga att man är och tittar på snöskotercross.

Man har placerat sig vid ett hopp, ställer in kameran mot krönet på hoppet, när snöskotrarna kommer trycker man av bilden. Borde funka.

 

Det är precis så man ska göra! Har man ett "burst"-läge på kameran (dvs så att den tar flera bilder i sträck om man håller ner avtryckaren) kan man med fördel använda det vid såna tillfällen. Alltid är det nån bild som blir bra.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...