Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta XP mellan datorer (produktaktivering)


Thomas E39

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har följande läge.

Dator A har win XP Home (Uppgraderings-version).

Dator B har Win 98 SE.

 

Jag har en uppgraderingslicens för XP Proffesional (som jag får uppgradera både från XP Home, Win 98 och annat) som jag vill ha in på dator A. Samtidigt vil jag flytta befintlig XP Home från dator A till dator B.

 

1. Är det något problem att uppgradera XP Home till XP PRO, och sedan uppgradera Win98 till XP Home. Dvs lagras det någon info hos MS att Jag redan har uppgraderat XP Home till något annat och denna licens därmed inte går att aktivera igen? Antagligen inte va?? Eller?

 

2. Måste jag på något sätt kontakta MS och berätta att jag ska flytta XP Home-licensen, så att den avaktiveras hos MS innan jag aktiverar den på den andra datorn.

 

/Tack för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.. (Kanske för att du misade en punkt någonstans ;-) ).

Jag har förståss uppgraderat min Win XP Home från en Win-98 licens, så jag har 2 licenser att uppgradera från.

Självklart skulle jag kunna ta bort win XP Home-licensen från dator A och nedgradera till Win-98 (läs formatera om hårddisken till FAT-32 och börja från början), sedan uppgradera till XP Pro. Därefter uppgradera dator B från win-98 till XP Home.

Men hur roligt är det??

 

/Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är svaret du söker men om du har akiverat XP på en burk och sedan installerar den på en annan och försöker aktivera den på den burken så kommer Microsoft att protestera. I och med att du har giltiga programlicenser så får du väl ta kontakt med dem för att kunna aktivera den.

 

Mvh

 

The Fnul

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...men om du har akiverat XP på en burk och sedan installerar den på en annan och försöker aktivera den på den burken så kommer Microsoft att protestera."

Det är inte min erfarenhet.

Nyligen fick jag mitt bygge klart och installerade då XP pro på en helt ny dator. Aktiveringen var inget problem fast jag hade XP kvar på min gamla dator (där nu XP är avinstallerat).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag hade väl fel då ?

 

Nåja, du har ju som sagt alla produktlicenser så det är väl bara att köra. Får du upp något irriterande meddelande i stil med att "du har redan installerat detta på en annan burk utan att passera gå" så får du ringa Microsoft och förklara att du redan har betalat dyra pengar för dina licenser.

 

Mvh

 

The Fnul

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...