Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3 Frågor - Freebsd


dknoo

Rekommendera Poster

Problem1: Jag har haft igång datorn ett tag och då jag startar quake hackar det sönder sig. Men då jag rebootar och startar om spelet flyter det som vanligt. Det är nog minnet, hur kan man frigöra mer minne enkelt utan att behöva reboota? Och kan man se det "fria" minnen med något commando. I tex dos "mem".

 

Problem2: Då jag startar ett program med wine står det

fixme:reg:GetSystemInfo not supported on this system. Går det att fixa?

 

Problem3: Jag vill kunna välja mellan två stycken XF86Config filer vid uppstrat eller helst om man kan göra en reload av samma fil väl inne i X.?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Hmm.. Skulle kunna vara minnet, men FreeBSD har rätt så effektiva VM-rutiner, så jag undrar... Vill du se hur minnet används så kan du köra "top", men resultatet är inte så enkelt att tolka. FreeBSD använder nämligen minne till olika former av cache, och detta minne kan frigöras när något program behöver allokera mer. Så även om det står att du har ex 5Mb ledigt minne, så är det i praktiken betydligt mer.

 

2: Ingen aning.

 

3: Tror inte att du kan ladda om configfilen inifrån X, utan X måste troligen startas om. Detta har dock inget med FreeBSD att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med x configgen, det är bara därför jag inte kan kompilera nvtv. Grymt irriterande, jag saknar visst några biblotek som krävs men jag vet inte hur jag ska få igång dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du kan även använda kommandot ps för att se vilka processer som är igång och vilka resurser de använder. Skriv tex ps -aux (tror jag funkar i FreeBSD). Du kan sedan döda onödiga processer.

 

2. Fixme-fel i Win brukar betyda att det program man försöker köra använder någon funktion i Windows som inte är implementerad i Wine (än). Möjligt att det är implementerat i nyare versioner av Wine, eller att man kan komma runt det på nåt sätt. Du kan kolla här: http://appdb.winehq.org för att se hur väl olika windowsprogram funkar i Wine. Kan vara relaterat till det här: http://www.winehq.com/hypermail/wine-bugs/2002/07/0214.html

 

3. Om du skapar två XF86Config-filer, tex /etc/X11/XF86Config.1 och /etc/X11/XF86Config.2 så kan du sedan skriva startx -- -xf86config XF86Config.1 för att starta med den ena konfigurationen. Vad exakt är det du vill kunna ändra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg vet att det är lätt att få tvout från mitt gf2 ti med vissa opitions i x configgen, därför tänkte jag att lättast var att man valde det med att ange vilken config man vill köra i X. Dock fungerar det ju säkert bättre med nvtv men jag kan inte (ännu) kompilera src:en. Det var något "lib" som saknades osv osv, samt att jag inte fnn något färdigt paket av nvtv i ports, tyvärr :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...