Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

T68i + E-mail


PatrikA

Rekommendera Poster

Nu börjar jag bli riktigt less.

Jag hjälper en kompis med honom att fixa så att han kan ha sin e-mail som han har på kontoret till hans mobiltelefon.

Men det går inte alls bra, jag har sökt i forumet men det går inget bra i alla fall.

Min kompis har Comviq och hans telefon var inte inställt med något datakonto eller något sådant.

Hur ska jag exakt gå tillväga, är det någon som har samma conf och kan beskriva för mig?

 

Eforum är alltid sista utvägen men den brukar fungera :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

exakt VAD är det som inte fungerar?

Förklara lite bättre så kanske nån kan hjälpa...

 

Några tips på vägen:

Det går INTE att kolla mailen på t68 om han har kontantkort, då är endast wap via gprs tillåtet.

 

Kolla in www.comviq.com, de har bra steg-för-steg guider.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skapat datakonto mha comviq, både gprs och gsm men det funkar ju inte heller..

Jag har skrivit in alla uppgifter i inställningar för mailen.. när jag ska kolla mailen så ringer den upp och verifierar och där tar det slut. Då står det att servern kunde inte hittas.

Det är det närmaste jag kommit.

 

Han har nog kontantkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken mailserver är det du försöker komma åt? Det är inte möjligtvis så att den står på insidan av en brandvägg (relativt vanligt om det är företagets mailserver)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en mailserver som ligger på SongNetworks.

Så att hans företag har inte en egen mailserver.

 

Han har inte kontantkort utan ett vanligt tele2/comviq abbonemang.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att byta ut DNS mot IP-adress till mailservern i stället, det kanske funkar.

 

(Det ska inte vara några problem med DNS:er i T68i, men gamla firmwares av T68 kan krångla...)

 

- Är du säker på att du skapat ett INTERNET-konto och inte WAP-konto?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med vodafone måste man ha två stycken data-konton när man surfar. Ett för WAP-surf och ett för övriga internet.

 

Kolla om du behöver två konton med Comviq och kontrollera i så fall att du har internet-data kontot kopplat till ditt epost-konto.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du skapat ett INTERNET-konto och inte WAP-konto?

Jag vet inte, vad är skillnaden? Hur gör man ett Internet konto? Tycker informationen är dålig om allt detta. Jag har läst t68ans manual men man får ju inte ut mycket av det.. det är själva datakontobiten som strular till det för all annan information har jag ju, smtp och popserver osv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sett "gör man" inte ett internet-konto, man ber sin operatör att skicka inställningarna i ett sms.

 

Jag har inte Comviq längre men allt du behöver borde finnas på http://wap.comviq.se/static/comviq/internetviagprs_index.html

 

Red:

Nyckelordet på sidan verkar vara att sätta APN:en till: isplnk1.swip.net

[inlägget ändrat 2003-02-04 14:24:52 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, om jag ställer in det där, ska jag använda det datakontot sen i e-mail inställningarna eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade rett ut detta med mobiloperatören, ring kundtjänsten så guidar dom dig genom det hela. Dom brukar hjälpa även om inställningarna ska göras i själva telefonen. Alla bruksanvisningar till de vanligaste mobiltelefonerna har dom tillgängliga.

 

Bosse, som använder Vodafone (som har en mycket kompetent kundtjänst)

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde till kundtjänsten nyss och hon sa att för att kolla mailen i mobilen om man ska kolla tex sin jobbmail så måste man använda gprs annars var man tvungen att koppla mobilen via datorn.

Stämmer verkligen detta eller var det ett försök att få mig att skaffa gprs tjänsten??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Stämmer verkligen detta eller var det ett försök att få mig att skaffa gprs tjänsten??

 

är väl bara att testa... ;) Comviqs GPRS är ju gratis fram till den 14 februari.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

on sa att för att kolla mailen i mobilen om man ska kolla tex sin jobbmail så måste man använda gprs

 

Det stämmer säkert, vad skulle du använda om du inte använder gprs (jag trodde det var just användande av gprs hela tråden gick ut på).

 

Vill man (av någon anledning) inte använda gprs så kan man ju alltid låta en dator betrakta t68:an som ett gsm-modem, då får man något som hämtar mejlen långsammare och dyrare. Jag har svårt att se vitsen.

 

Red: Dessutom behöver man en modempool att ringa, men det går det ju 13 på dussinet

[inlägget ändrat 2003-02-04 16:56:00 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...