Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

installationsrester uppstarten


ditte

Rekommendera Poster

 

har 2 partitioner, ena med win 98 o andra med win xp pro.

Vid ett tillfälle påbörjade jag att installera om xp, men avbröt den. Nu ligger den som en "rest" kvar när jag ska starta upp. Alltså den ligger som ett startalternativ och har angett sig själv som standard. så är man inte med o vaktar när datorn startar upp så börjar den installationen.. irriterande! tidigare var det xp:n som var standard. HUR får jag bort detta?

 

Jag har varit inne i system,avancerat,inställningar under start och återställning o tittat o försökt ändra men utan resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under Inställningar i Start och återställning så har du en valmöjlighet under Standardoperativsystem. Välj Windows 98 i rullisten. Så startar din PC med 98:an.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funkar ej. har varit inne där o rotat. så här står det där:

 

[boot Loader]

Timeout=5

Default=C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT

[Operating Systems]

 

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

C:\="Microsoft Windows"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är boot.ini-filen.

Har du inget att välja om du klickar på ner-pilen i rutan för Standardoperativsystem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har valt xp men det startar med "installationsresten" i alla fall. det stod nåt om installation i den filen också tidigare. men i mina desperata försök så tog jag bort den texten (under redigera). trodde det skulle försvinna från uppstarten då. men det måste vara någon annanstans det ligger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså en befintlig fungerande XP-installation förutom 98:an och en avbruten XP-installation??

Win98 ligger på C: och XP på D:, stämmer det?

 

I så fall bör detta kunna funka:

Gör en kopiera på boot.ini.

Editera boot.ini och

skriv/klistra in detta på raden för default

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

 

Avvakta gärna fler kommentarer på detta innan du gör detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...