Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Updateable query fel...


Pollux

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag får (som många andra) detta fel:

 

Error Type:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query.

 

Och jag har fått reda på att felet ofta beror på att databasen har bristande skrivrättigheter. Nu är det så att jag har kollat (via explorer) och upptäckt att så är fallet men jag tycks inte kunna ändra det. När jag ger filen skrivrättigheter genom Den här datorn -> Hantera -> IIS -> Default Website -> Filen så fungerar det inte. Där står det att den har inte är skrivskyddad men i explorer så står det ändå att den är skrivskyddad. ?

 

/ Pollux

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att i windows navigera till den mappen som databasen ligger 2musknapp på mappen > egenskapen > säkerhet | Sedan väljer du user och tittar på inställningarna där!

 

Jag är inte så bra på det här så jag gissar på att det är därför det är bra att ha sin databas i en separat mapp tillsammans med ev.textfiler och allt annat som kräver SKRIV rättigheter. För då kan man i den mappen slå av KÖR rättigheterna så att ingen fuling kan ex. laddaupp ett script som hackar databasen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett litet problem med det där. Det är så att jag inte hittar någon annan user än mig själv som är admin. Vad jag har förstått ska det finnas en user som "är" IIS.

 

Jag använder WinXP Pro med IIS 5.1...nyinstallerat

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tyvärr så att IUSR_<maskin> saknas. Den finns inte där, punkt slut. Se en annan post döpt "Saknar IUSR_Datornman".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...