Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföra filer mellan 2 PC


Haren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis köpt ny dator, som jag skulle vilja föra över lite filer till från min gamla. Jag har för närvarande ingen lämplig nollmodem (seriell) kabel eller parallellkabel för detta ändamål. Jag undrar om man kan koppla ihop de två datorerna direkt via en vanlig nätverkskabel (de har varsitt nätverkskort) och på något sätt få kontakt mellan datorerna för att föra över filer? Jag har ingen hub eller liknande.

 

Kan man t ex vänta sig att man kan välja "sök dator" och lyckas hitta den andra datorn om man kopplar ihop dem på ovanstående sätt? Eller behövs något särskilt program?

 

-------------------------------

/HAREN

”And never start a sentence with a conjunction”

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är precis så du ska göra.

Till det behövder du en cross-kopplad nätverkskabel. Finns att köpa på de flesta välsorterade datorbutiker.

 

Mvh

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så det är en särskild sorts kabel alltså (ingen "normal" som t ex den som sitter mellan nätverkskort och ADSL-modem)...?

 

Jag TROR mig ha en aning om vad det är, dom brukar ha en särskild färg på sladd eller connector va? Kan man annars känna igen den på nåt sätt, för jag kanske kan hitta en här på kontoret =)

 

-------------------------------

/HAREN

”And never start a sentence with a conjunction”

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-30 13:45:03 av Haren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...