Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Psykbryt pga I/0-diskfel


godwl

Rekommendera Poster

Min nyinköpta "pärla", Siemens Nixdorf p 233, skulle få byta ut sitt gamla win 95 mot 98. Hårddisken formaterade men när jag skulle starta om med 98 skivan i cd-spelaren säger pärlan:

 

ogiltig systemdiskett

I/0-diskfel

Byt diskett och tryck på valfri tangent

 

Provat allt en halvokunnig kan komma på men utan framgång....är i allvarligt behov av hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Gå till BIOS och ändra så att din CD sår som första bootdevice. Som det ser nu så försöker datorn starta från din hårddisk som är tomt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en original Windows 98 CD? Ananrs kan det eventuellt vara så att bootsektorn inte har kopierats om den nu är kopierad.

 

Testa att starta med en startdiskett.

Flera olika för Windows 98 kan hittas här:

http://www.bootdisk.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen diskett i diskettstationen. Jag har cd:n inkopplad och då kan jag inte samtidigt ha diskettstationen inkopplad.

 

Jag har provat med bootdiskett men får samma svar då

-ogiltig systemdiskett osv.

 

(Löven vann förresten)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade även med andra bootdisketter, från bootdisk.com, men med samma resultat.

 

När jag formaterade hårddisken hade jag diskettstationen inkopplad och inte cd-spelaren. Kan det haft någon betydelse?

 

Bootsektorn inte kopierad....

Vad innebär det? Det känns iaf som något som kan ha hänt...

 

förresten

Tack för tipsen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Vad menar du med att du inte kan ha CD-spelaren och diskettstationen inkopplade samtidigt? Dessa sitter ju på helt olika kontakter (eller ska göra det i alla fall).

 

CD-spelaren ska sitta på samma typ av kontakt som hårddiskarna, alltså en bred, rak, kontakt, medan diskettstationen sitter på en likadan sladd, men annan plats på moderkortet, plus att vissa av sladdarna på den breda är vridna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är je en bärbar dator och jag har inte haft en tanke på att öppna den för att se hur kablarna mm sitter. Jag kan ju iofs koppla in cd och diskettstationen om jag använder en dockningssladd till den ena av dessa, men i själva datorn finns bara "plats" för antingen eller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte koppla in disketstationen och boota från den?

seda kör du ett sys A: C: så den kan starta från hd och skapar en bat-fil som kopplar in cdn.

 

Sedan ska du kunna instalera från cd även om den ej är bootbar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte heller boota från diskettstationen. Vid försök får jag samma meddelande...

 

-ogiltig systemdiskett osv.

 

Vet inte riktigt vad sys A: C: innebär men jag får aldrig någon möjlighet att köra några kommandon eftersom

-ogiltig systemdiskett, I/0-diskfel, tryck på valfri tangent

är det enda som händer när jag startar datorn.

 

Jag tackar igen för alla era tips men nu ger jag upp och tar med mig skiten (den har bytt namn) till en butik....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Siemens Xpert (stationär alltså), och när jag gjorde en lågnivåformatering av dennes hårddisk (dvs skriva nollor över HELA hårddisken), och sedan startade om den så sa den något om falaktig disk.

 

Den sa dock inget om att man skulle trycka på en tangent, utan den stannade bara i BIOS-POST.

Lösningen var, vilket inte stod i manualen på ett enda ställe), att bara gå och göra något annat ett tag, alltså vänta några minuter och sedan hoppade den igång av egen kraft.

 

Detta verkar ju inte riktigt vara fallet här, men jag tänkte bara delge mig den informationen. Det var ett Acer-BIOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var fallet!. Jag klädde på mig och gick in till "stan". Den första butiken skulle ha 395 kr och den andra 350 kronor för att börja titta på liket. Men ingen av dom hade tid före helgen så jag tänket att jag skulle vänta till måndag. Men, först måste jag ju testa själv en gång till....

 

DATORJÄVELN visade sig hela tiden varit ute efter att förnedra mig för det första som hände vid hemkomsten (efter 60 min promenad i -20) var att allting fungerade som det skulle.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...