Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tillägg i Excel


Graystone

Rekommendera Poster

En av våra användare har fått problem med ett tillägg i Excel, troligtvis efter byte från Excel97 till ExcelXP. Tillägget/funktionen ska tydligen hämta värden ur en sql-databas (6.5). Jag har (utan problem) skapat en odbc-koppling till databasen på min dator men får felmeddelandet "[Microsoft][ODBC Driver Manager] Datakällan hittades inte och ingen standarddrivrutin är angiven" när jag försöker att använda funktionen. Någon som har en idé om hur jag går vidare i felsökningen? Är det odbc-kopplingen som ändå är fel på något sätt eller ligger felet i koden till tillägget? Går det att öppna en .xla-fil för redigering på något sätt?

 

Tacksam för tips!

Sanna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sanna,

 

Är det ett tilläggsverktyg som skapar kopplingen mm?

- Tilläggsverktyg kan öppnas men vem har äger rätten

till detta tilläggsverktyg? Om det inte är Ni så kanske

Ni gör bäst i att vända Er till leverantören.

 

Om inte så får du/Ni skapa en koppling via kommandot Data | Importera externa data | Ny databasfråga.

 

 

 

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag skulle tro att tilläggsverktyget tillhör oss eftersom det är specifikt för vår verksamhet, men jag kan inte säga säkert och jag har inte lyckats få reda på varifrån det kommer heller.

 

Men, problemet har tydligen löst sig själv hos vår användare så jag blev inte mer inkopplad på problemet.

 

Ett sent tack till Dennis för hjälpen i alla fall.

/Sanna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...