Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varmt moderkort


Patric Johansson

Rekommendera Poster

Patric Johansson

Jag installerade för några timmar sen ett program som visar temperatur på moderkortet och processorn.

 

Tempen på moderkortet är 50-54 grader.

 

Och i programmet så lyser den tempen röd.

Alltså är den rätt så varm för att vara ett moderkort om jag inte förstår fel.

 

Min dator är indelad i 2 sektioner, en övre och en undre.

I den övre finns dvd och brännare, 1 hd samt power suply.

Precis vid hdn har jag även en 80mm fläkt som jag tror nu ska blåsa ut.

 

Sedan är det ett hål ner till nedre sektionen och de hålet finns en hel del sladdar.

 

I den nedre sektionen finns då alla kort samt en 80mm fläkt i fram som nu ska blåsa in.

 

Så nu undrar jag hur jag ska kunna få ner tempen på moderkortet så att dens liv blir mer behaglig.

 

Tack på förhand!

 

/ProTeuS

Resistance is futile. You will be assimilated.
- citat från ”Star Trek - First Contact”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i bios om du får samma värde där? Det kan ibland bli så att programmet kastar om CPU-temp och MK-temp. Vad heter programmet som du mäter tempen med?

 

Din fläktsituation verkar ju normal annars, det bör ju vara en nere som blåser in och en uppe som blåser ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patric Johansson

programmet heter "Hardware sensors monitor"

 

jag ska kolla bios vid nästa reboot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator är indelad i 2 sektioner, en övre och en undre... Sedan är det ett hål ner till nedre sektionen och de hålet finns en hel del sladdar.
Menar du att luften inte kan flöda fritt mellan övre och undre sektionen? Hur får du i så fall ut varmluften ur nedre sektionen?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patric Johansson

jag vet inte om nån luft går igenom, jag försökte flytta undan lite sladdar som inte användes så att dom inte skulle vara i "hålet"...

 

Jag har vände på fläkten fram i natt och tempen blev den samma, men nu i fram så är det varmt och inte kallt som igår innan jag vände på den.

Samma sak med bak, den va väl kanske lite varmare innan jag vände den nu är den ljummen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"I den nedre sektionen finns då alla kort samt en 80mm fläkt i fram som nu ska blåsa in."

Kan du flytta den fläkten till baksidan, så nära processorn som möjligt, för att där suga ut luft från lådans nedre sektion.Processorn är väl den kraftigaste värmekällan, så att få ut luften runt den är viktigast, tror jag.

 

 

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

[inlägget ändrat 2003-01-25 12:51:40 av K Arne S]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patric Johansson

har ingen plats där bak för en 80mm fläkt, men jag ska nog köpa en fläkt som passar på en pci plats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några stycken här har sågat hål i sidan (dörren) och placerat en fläkt där, kan det vara nåt kanske?

 

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Min Aopen låda är likadan, den har i princip 0 möjligheter att få kallluften jag blåser in i botten att komma upp till övre delen och ut..

 

så jag sågade upp större hål mellan sektionerna i lådan, och satte 2 40mm fläktar där bak, i höjd med prcessorna så dom tog ut en hel del varmluft där

satt även en 80 mmfläkt i dörren som blåser rakt mot cpun och det kyler riktigt bra, både cpu och mb..

 

håller ca 30 grader på moderkort och 40 på processor nu..

 

Rekommenderar en fläkt i dörren och utblås nånstans i den nedre sektionen, tex vid processorn.

 

 

 

[edit]

40 mmfläktarna fanns alltså ingen plats för men i plåten där bak fanns plats för att såga lite :)

 

[inlägget ändrat 2003-01-26 00:10:42 av Nexxuz@jensite]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...