Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processor prestanda?


...

Rekommendera Poster

När märker man processorns prestanda??? När man spelar så är det ju grafikkortet och när man kopierar så är det hårdskivan. När är det processorn som jobbar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn märker du mest av när du kör beräkningsintensiva tillämpningar. Du kanske kodar MP3 filer, komprimerar film o dylikt. Jag skulle nog faktiskt vilja påstå att det märks i spel också, även om grafikkortet jobbar hårt här. Man kanske inte märker alltför stor skillnad mellan processorer som har samma arkitektur. En ny processorgeneration kräver ofta nytt moderkort, nya minnen etc. Därmed blir hela systemet kvickare. Jag skulle aldrig uppgradera datorn genom att bara byta ut processorn mot ett snabbare exemplar av samma modell. Det blir inte värt pengarna tycker jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig uppgradera datorn genom att bara byta ut processorn mot ett snabbare exemplar av samma modell. Det blir inte värt pengarna tycker jag.

 

Håller inte riktigt med om det.

t.ex. socketA har hittills klarat ett antal olika CPU's

Duron (Spitfire)

Duron (Morgan)

Athlon (T-bird)

Athlon (Palomino)

Athlon (T-bred)

 

Att uppgradera till en nyare version av t.ex. Athlon kan ge stor effekt. Det ger förstås än mer effekt om man överklockar också. En nyare processor klarar oftare en större överklockning.

 

/F2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl säga så här om mina system

Poängen är i 3dMark2001se

 

AMD 1.2G + Ti 4200 (oc 4400) = 8200p

AMD 1.2G + Ti 4600 = 8200p

P4 2.4G + Ti 4200 (oc) = 12100p

P4 2.66 + Ti 4200 (oc) = 12300p

 

Slutsats: AMD cpu är för klen för att utnytja ett snabbare grafikkort medan å andra sidan ett Ti 4200 kort inte drar nytta av P4-processorn. Allt är en frågan om rätt avvägning mellan cpu, minne och grafikkort.

Väntar förresten på att kunna inhandla ett Geforce Fx snarast!

 

[inlägget ändrat 2003-01-24 13:28:01 av Donald]

[inlägget ändrat 2003-01-24 13:28:42 av Donald]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var den mest konstiga slutsats jag sett på länge.

 

Gäller den slutsatsen alla AMD-processorer mot alla Intel-processorer?

 

Att du påstår att en AMD inte kan dra nytta av ett snabbare grafikkort förstår jag inte alls - kan du utveckla det lite mer? Varför tar du en AMD med en äldre arkitektur och jämför med en Intel med en mycket nyare arkitektur?

 

Lite väl mycket "Äpplen och Päron" om jag får tycka till...

 

/f2

 

[inlägget ändrat 2003-01-24 13:49:04 av force2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir också lite upprörd över slutsatserna. Kika på detta inlägg:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=365083#365182

Hela tråden berör iofs samma ämne.

 

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så tolkar jag det också, alltså AMD i det här fallet är den specifika 1,2GHz och inte AMD i allmänet, typ. Fast det hade varit bättre att jämföra P3 och P4, eller AMD 1,2 GHz och 2400+, men det här gällde väl hans egna datorer därhemma, alla är inte så AMD- vs Intelfixerade som somliga...;)

 

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är givetvis att man måste uppgradera både cpu och grafikkort ibland för att dra nytta av prestandan i nyare hårdvara.

T ex om jag sitter på en pIII 800 har jag väl ändå slängt en massa pengar i sjön om jag köper ett ATI 9700 pro, cpu'n kan aldrig göra g-kortet rätta.

Kan jämföra med en kompis som inhandlade en AMD 1800+

men behöll sitt GF2 mx = 2700p. Efter påtryckningar om idiotin i detta system inhandlades ett GF4 Ti 4600 = 10000p.

Som någon annan nämde här kommer jämförelsen från mina system och är inte något försök att få någon att tro att Intel är att föredra före AMD. detta får alla bilda sig en egen uppfattning om.

Återkommer kanske med tset från mitt senaste system Xp 2200+, GF4 Ti 4600 och 1G pc2700.

 

[inlägget ändrat 2003-01-28 18:02:35 av Donald]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T ex om jag sitter på en pIII 800 har jag väl ändå slängt en massa pengar i sjön om jag köper ett ATI 9700 pro

 

Nej det tycker jag inte att du har gjort. Visst, spelprestanda i 3D blir cpu-begränsad, så du får inte snabbare framerate än vad du hade i lägsta möjliga upplösning med ett äldre kort... men, nu kan du köra i så hög upplösning som skärmen bara klarar av, och med massa effekter såsom AA och AF på - utan att du tappar en enda frame i framerate (generaliserat) - det är det definitivt värt tycker jag :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...