Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

starta webmail


JohnLöv

Rekommendera Poster

Jag funderar på att starta en egen webmail, men jag undrar hur jag ska gå tillväga. Om man får in 1000 användare blir det då dyrt att köpa massa e-postadresser till sin domän? Ska man hyra en server men det är väl också dyrt? Hur funkar det om man ska skaffa egen mailserver?

 

Tacksam för lite råd!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du väl har skaffat en domain (t ex minpost.se) behöver du inte "köpa" några emailadresser. Du lägger upp hur många du har lust till. Domainnamnet kostar lika mycket oberoende av vad du vill använda det till och hur många epostkonton du vill ha.

Har du funderat över vad dina presumtiva användare kan ställa för krav på din tjänst och vad det innebär?

- tillgänglig 24 timmar per dygn, 365 dagar per år.

- 10 - 20 MB hårddiskutrymme per användare.

- Backup.

- användarsupport.

- hög säkerhet.

- GRATIS eftersom det finns andra tjänster som fungerar bra och är gratis eller ingår i anslutning.

- en massa funktioner (spam-filter, forwarding mm).

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med samoht, du måste tänka över vad det är du ger dig in på.

Själv driver jag en webmail med ungefär 200 användare.

 

Utöver de punkter ovan, bör du också tänka på gränssnittet till användaren, alltså själva webmailen.

Det finns en hel del open source-alternativ, men ingen som är helt komplett, och de alla har olika funktioner, så det krävs i princip en hel del programmeringskunskaper för att modifiera koden så att den fungerar tillfredsställande.

 

Mitt eget projekt utvecklas allteftersom tiden går. Det är mycket att tänka på när det gäller just teckenuppsättningar i brev. Man vill ju att ens användare ska kunna läsa brev i alla språk, även kinesiska och japanska, vilket tyvärr de flesta open source alternativ inte klarar särskilt bra.

 

Om du vill ha extrafunktioner såsom skäppostfiler eller autosvar, då måste du i princip administrera din egen server, så du kan installera extraprogram. Då duger alltså inte ett vanligt webbhotell.

 

Du kan antingen köpa en server och ställa den i en serverhall (finns väl från 1500:-/månad) eller hyra en server (finns från ungefär samma pris).

 

Du får räkna med att det kommer kosta en del i alla fall.

Dessutom så antar jag att du tänker välja open source alternativ, då Windows 2000 Server är ganska dyr med licenser för många användare. Då krävs alltså kunskaper i Linux/Unix också.

 

Om du inte har dessa kunskaper så tycker jag nog inte att det är något du bör ge dig in på ännu. Se först till att lära dig lite om programmering (föreslagsvis PHP) och Linux.

 

Jo, en sak till, om du vill vara seriös måste du ta backup som samoht sa. Om din server står i en serverhall så kan jag upplysa dig om att det inte är billigt med en bandrobot.

10 MB * 1000 användare = 10 GB.

Sedan tillkommer systemet på ca 2-3 GB, så totalt 13 GB, vilket borde gå på ungefär 2500-3000:- i månaden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar så mkt för informationen!

 

Men om jag tänkte använda ett befintligt webhotell. Då slipper man väl programmera sin egen mail?

De har ju redan webmail färdigt, och där kan man ju köpa extraadresser. Då kostar det ju för varje adress man köper in. Det är väl inte gratis?

 

Eller är det en dålig ide?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänkte i princip vara återförsäljare för ett annat företags webmail, medan du står för själva domännamnet?

 

Jag tycker verkligen inte att det låter som en bra idé, om det inte är i en väldigt liten skala så klart.

Du bör även ta reda på om webbhotellet tillåter dig göra det.

 

I princip så säljer du ju deras tjänst, som de kan ändra på när de vill, och då står du där med flera hundra arga användare som inte längre kan komma åt sin e-post.

 

Det låter helt fel i mina öron...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tänkte inte vara återförsäljare, bara använda mig av deras webmail som redan är färdigutvecklad. Men jag vet inte det kanske blir som att man blir återförsäljare i praktiken?

 

Kommer det många användare så verkar det som man får hyra in sig på en server eller köpa en server själv, är det något att rekommendera?

 

Jag tänkte att får man tex 1000-10000 användare, så kanske man kan tjäna pengar på reklam den vägen. Inte för mkt dock.

 

Är detta en bra ide? Det finns ju flera bra domäner som man skulle kunna använda som webmail...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här direkt säger jag; ingen bra idé.

Det är mycket svårt att tjäna pengar med reklam på sidorna i dagsläget.

Att du skulle ha 1000-10000 användare på ett vanligt webbhotell är bara att glömma. De skulle vägra lägga upp så många adresser. Tänk dig all trafik dessa kommer generera också.

 

Nej, om du ska ha en sådan stor webmail så är egen server enda valet. Om du dessutom ska ha flera tusen användare så behöver du flera servrar. En server (inte en vanlig dator alltså) kostar runt 30.000-40.000, sedan tillkommer serverplats som betalas månadsvis, och så måste du ta backup.

 

Min åsikt är denna: Det kostar mer än det smakar att driva en webmail enbast. Ofta får man istället se detta som en extrafunktion till sina kunder som betalar för något annat (som exempelvis webbhotell el. dyl.).

 

Som jag sa tidigare så måste du ha en hel del kunskaper innan du ger dig in på att skaffa dig en egen server. Alternativt får du hyra in någon som konfigurerar och installerar åt dig, och det är inte gratis heller.

 

Sedan så ska du ju locka till dig användare också, och det är nog inte världens lättaste i dagar som dessa, då det redan finns en massa webmail-sidor redan, och nästan alla har en adress hos sin ISP också, som är enklare att komma åt med exempelvis Outlook.

 

Så, jag sågar din affärsidé jämnsmed föttera. Inte för att vara elak, utan för att jag ser helt enkelt inte att det kommer fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...