Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken inriktning?


Kristianstad

Rekommendera Poster

Hej hopp!

 

Jag går första året på samhällsprogrammet på Söderportsgymnasiumet i Krstd. I tvåan skall vi välja inriktning. Jag står och väljer mellan Samhälle-ekonomi och Samhälle-IT.

 

Samhälle-ekonomi

http://www.edu.kristianstad.se/soderport/ek/spek/spek/spek_info.htm

Man skall bl.a. driva ett företag. Man lär sig allt med rättskunskap, marknadsföring, osv. Strikt undervisning.

Svenska A, B

Engelska A, B

Samhällskunskap A

Religionskunskap A

Matematik A, B (man kan välja till C)

Naturkunskap A, B

Idrott och hälsa A

Estetisk verksamhet

Tyska

Geografi A

Historia A

Filosofi A

Psykologi A

+

100p projektarbete

350p ekonomiska ämnen (se hemsidan)

 

Samhälle-IT

http://www.edu.kristianstad.se/soderport/so/spit/index.html

Samma som Samhälle med Samhällsinriktning och man får samma behörighet, men man arbetar på ett väldigt speciellt sätt. Man använder datorn som redskap i sitt arbete och man arbetar med temaveckor istället. Alltså ingen normal undervisning, men ändå får de ihop samma poäng. Jag tycker det verkar lite konstigt, men eftersom jag är datorintresserad så har jag funderingar på denna också.

Svenska A, B

Engelska A, B

Samhällskunskap A, B

Religionskunskap A, B

Matematik A, B, C

Naturkunskap A, B

Idrott och hälsa A

Estetisk verksamhet

Tyska

Geografi A

Historia A, B

Filosofi A

Psykologi A

+

100p projektarbete

350p ekonomiska ämnen (se hemsidan)

 

 

Vilken tycker Ni att jag bör välja, med hänsyn till de fortsatta studierna på högskolan? Jag är intresserade i datorer och ekonomi! :)

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen 350p ekonomi på IT-inriktningen?? Låter mycket - och verkar vara lite IT.

 

JAg själv gick ekonomi och det har man haft otroligt mycket fördel av nu när man läser på universitet. IT skulle jag tro (vi hade det på vår skola också) att det är en mer 'flum' inriktning där man slipper böcker. Men först och främst ska du nog kolla vad IT-inriktningen ger dig (och vad av det du redan kan). Vad hade du tänkt att läsa senare? Är du osäker tycker jag du ska välja ekonomi eftersom det kommer du ha mer nytta av oavsett val.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Tycker att du ska satsa på Samhälle-ekonomi även fast du är datorintresserad. Verkar inte finnas mycket dataämnen på itinriktningen. Förmodligen får du sitta och pula med Word och Excell, inte så kul att höra det i 2 år kanske?

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj jag beklagar. De 350p ekonomi skall INTE vara med på SpIT. Läste fel. Allt annat är korrekt.

 

Vad jag har hört lär man sig bara små grunder i PowerPoint och Frontpage (vilket ju inte är speciellt nytt :)). Det är sedan i dessa programmen man redovisar sitt arbete. T.ex. så arbetar man under 4 veckors tid med ett tema t.ex. "Rasmism och nazism" som knyter samman olika ämnen. Sedan så redovisar man det ibland som en presentation och ibland som hemsida.

 

Man använder tydligen datorn endast som ett pedagogiskt redskap och man lär sig inte speciellt mycket om den...

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara matte C? Vad är det för något ni går nuförtiden? ;) Se till att läsa matte D innan du går ut (går att välja till va?) så slipper du traggla med det under starten av en ev. högskoleutbildning (stressigt).

 

Och personligen skulle jag nog föredra att 'arbeta med datorn som verktyg' (vilket dess uppgift faktiskt är) än att sitta och traggla ekonomi med penna å papper... fast så illa är det väl inte antar jag :)

 

Mera samhällskunskap är säkert nyttigt, men inte sålänge det tär på mattekurserna :]

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara matte C?

 

Det beror på vad man ska bli. Ekonomämnenna på universiteten (undantag: industriell ekonomi) har intag på Matte C så det behövs inte mer om man har tänkt sig att bli ekonom. Och om man (han) tänkt sig att bli civilingenjör så måste han iallafall göra ett tekniskt basår e dyl för att ta in NO-ämnena. I mitt fall hade jag inte möjlighet att läsa Ma D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ekonomämnenna på universiteten (undantag: industriell ekonomi) har intag på Matte C

 

Ok, men matte C ingår alltså inte i sam-ek-spåret trots detta faktum? Rätt intressant.. :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
Bara matte C?

 

Jag valde själv en datainriktning när jag valde. Den hette Matte/data, det blev inte så mycket data men matte får jag min beskärda del. Håller på med matte diskret just nu...Har läst A-E och Problemlösning tidigare. Puh..

 

Det kan va bra att läsa lite mer matte inför högskolan(beror dock lite på vad man ska läsa.)

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att läsa matte D

Bara D?! Riktiga män läser minst E. ;)

 

Vilket får mig att minnas orättvisan när det gäller mattekurserna. Innehållet i exemplevist C-matte för samhällsprogrammet är INTE samma som för naturarna, men kurserna anses ändå vara lika mycket värda.. orättvist...

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

-Den vise vill veta, den dåraktige tala-

 

[inlägget ändrat 2003-01-22 00:57:20 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart läser man minst E på gymnasiet ;p ...men för att slippa strula med behörigheter lär det räcka med D i matteväg när man siktar vidare på högskolan :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att slippa strula med behörigheter lär det räcka med D i matteväg när man siktar vidare på högskolan

Beror ju vad man siktar på. För att läsa till civilingenjör krävs det MaE.

 

Fast Kristianstad ska förmodligen inte välja en sådan utbildning. Han skulle ändå sakna en hel del andra kurser för CivIng.

 

Själv ångrar jag mig för att jag läste "alla" kurser men till slut ändå valde en icke-teknisk-utbildning. :(

 

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

-Den vise vill veta, den dåraktige tala-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast Kristianstad ska förmodligen inte välja en sådan utbildning. Han skulle ändå sakna en hel del andra kurser för CivIng
Jag vet inte riktigt vad jag skall bli. Jag har rätt höga förväntningar på mig själv. Journalist (tv/radio), programmerare/webbdesigner, företagsledare. Det är några yrken som jag hade tyckt varit trevligt.

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...