Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Winzip 8.0


Minimi

Rekommendera Poster

Hur sjytton får jag ner zippat en katalog full med bilder...jag blir galen!!! Alla säger winzip är lätt att använda...ha! Hjäälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på mappen och välj "Add to Zip" eller "Add to Mappnamn.zip".

 

 

~ Stefan ~

 

”Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon.”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips är att testa Total Commander. Finns att ladda hem från http://www.ghisler.com

En riktigt bra filhanterare med inbyggt stöd för bland annat zip arkiv. Tar ett tag att vänja sig vid om man bara använt Windows' Utforskaren, men sen är det ett oumbärligt verktyg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dune,

 

Tack :-)

 

Du milde, än en gång ser vi bevis på MS affärsmetoder och hur långt de är beredda att gå för att skydda sina affärsintressen.

 

Snart får väl alla som i någon form använder sig av uttrycket "Windows" royalty till MS...

 

Som sagt, jag gillar MS-produkter men deras affärsmetoder väcker kraftig irritation.

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart får väl alla som i någon form använder sig av uttrycket "Windows" royalty till MS...

 

Vi får vara glada så länge vi får lov att ha fönster i våra hus utan att betala royalty... :]

 

Skall jag vara ärlig så tycker jag att namnet "Total Commander" är B. Det låter som ett flygspel anno 1982. Innehållet är ju desto bättre...

 

(Oj, är lite off topic här men jag kunde inte låta bli...)

 

 

.dune.

==============

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så långt har jag förstått...:) sen kommer en ADD-ruta upp och jag klickar på Add-knappen. Efter det kommer alla mina önskade filer upp i Winzip fönstret...sen då? Now what? Den nya zipfilen är lika stor som orginalet!

Suck!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl, vad jag minns, tre olika grader av kompression man kan välja. Du kanske har den grad som komprimerar minst?

 

Sedan är det väl så att om dina bilder redan är hårt komprimerade (jpg, gif etc)så kan inte WinZip pressa ihop dom så mycket mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man zippa sina jpg-bilder med

 

 

Eftersom .jpg är ett redan komprimerat format, så lär du inte få ner storleken något nämnvärt.

 

Sorry...

 

Prova annars att minska storleken/kvaliteten på dina bilder i ett bildbehandlingsprogg.

 

[inlägget ändrat 2003-01-23 07:59:30 av PPC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jpg formatet är komprimerat så sparar du ändå lite plats om du lägger flera filer i ett zip-arkiv. Detta för att det nästan alltid blir små förluster för varje fil i filsystemet. Det här hänger på hur stor klusterstorlek som används på din hårddiskpartition. Om klusterstorleken är 32 kB, så tar varje fil minst 32 kB, även om den är 5 kB t.ex. En fil på 33 kB får inte plats inom ett kluster utan använder 2 st. Det blir (2*32) 64 kB. Om du trycker in en mängd filer i ett och samma zip-arkiv blir det betydligt mindre "waste" i filsystemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä de brukar vara större än så. Och oftast använder man sig av mindre klusterstorlek än 32 kB. Tror standarden är 4 kB för NTFS???

 

Jag gissar att man förlorar i genomsnitt 2 kB per fil (oavsett hur stor den är) i ett filsystem med 4 kB kluster. Liksom förlusten blir i genomsnitt 16 kB per fil med 32 kB kluster. Rätta mig om jag har fel någon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...