Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ISNULL i Access


ns

Rekommendera Poster

Håller på med en SQL-fråga som ska användas mot Access (tror jag). Jag har testat i SQL Query analyzer mot en identisk tabell i SQL-server för att få fram en bra fråga. DÅ använder jag bland annat ISNULL och en subselect men när jag testar i Access så får jag:

 

"Fel antal argument i funktionsanrop i frågeutrycket 'ISNULL((SELECT count(*) FROM tabellen AS X WHERE X.linkid = tabellen.id),0)'."

 

Någon som kan säga vad felet är?

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen anning, men Count(*) skall inte kunna returnera NULL, antingen finns det poster eller så finns inga = 0

 

Så du skall bara kunna få tillbaka ett tal från 0 och uppåt vilket för funktionen ISNULL() ganska meningslös.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad som slog mig precis när jag lämnat kontoret och gått på lunch. När jag kom tillbaka testade jag att ta bort ISNULL funkade det som det skulle.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

IsNull i Access returnerar True eller False, medan det i SQL Server returnerar antingen första argumentet (om det inte är null), annars det andra argumentet.

Men jag använder COALESCE i SQL Server, eftersom den tar 2 till N antal argument, och returnerar det första av dessa som inte är null.

Vill man i Access konstruera något i stil med SQL Servers IsNull får man göra:

IIF(IsNull(kolumn),värde om kolumn är null,värde om kolumn inte är null)

 

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...