Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera till Windows 2000 eller XP?


Anp

Rekommendera Poster

Quick Poll

 

Dagens läge: Windows 95, NW5.0, ZEN2

Windows 95 är akut kris. MÅSTE bli av med Windows 95.

Maskinpark: Allt från Celeron @ 333 Mhz till P3 @ 1000 MHz, 128 MB minne överlag.

 

Fråga:

Uppgradera klient-OS till Windows 2000 eller Windows XP?

 

NW5 saknar uttalat stöd för Windows XP, men en uppgradering till NW6 är planerad. Dock är det mer akut med att uppdatera klient-OS.

 

Alla applikationer planerar vi att trycka ut med ZENworks, så att göra den faktiska uppgraderingen (ghost) på klienterna är inget stort jobb.

Däremot att skapa ghostimages, packa applikationer och sätta ihop policys är det lite tyngre för-arbetet, som vi f.ö. måste göra oavsett om vi väljer 2000 eller XP.

 

Att installera Windows 2000 nu kan verka onödigt om vi ändå måste/vill/funderar på att uppgradera till XP inom (ca) 2 år. Men jag vill egentligen påstå att det inte är något större jobb att uppgradera till XP från 2000 när vi känner oss redo, och vi är enligt mig redo när vi har NW6, en bättre maskinpark och verifierat att alla verksamhetsapplikationer är ok i XP.

 

En uppgradering från 2000 till XP innebär i det läget för oss att i princip bara skapa nya imagefiler. Sen kan vi fasa in XP i den takt vi känner är lagom.

 

Vad anser ni om min bedömning?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Som du säger så kan du ju uppgradera till Win 2k först och sedan gå över till Win XP. Men detta borde ju ge en extra kostnad som kanske är onödig?! Att lägga ut pengar på Win 2000 och sedan två år senare lägga ytterliggare pengar på Win XP verkar onödigt..

 

Bara mina 5 öre =)

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Att uppgradera från Win95 till Win2k eller XP kan kännas som en stor hopp i båda fall. Från Win2k till XP kan kännas lite mindre "stressad". Med tänke på maskinpark så tror jag att det kan bli smartare att satsa på Win2k. Får du nya maskiner så kan du från början ha XP på dem, men detta medför att du måste underhålla två olika distar. Hur som helst det är en balansgång å andra sida så kan du testa hur dina applikationer kommer att bete sig undert XP.

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan sammanfatta våra valmöjligheter lite grovt:

 

Alt 1

Uppgradera maskinparken, lägga på NW6, skicka ut XP på burkarna och hoppas att vi inte stöter på några oförutsedda problem.

 

Alt 2

Skicka ut 2000 på burkarna och skapa en stabil och trygg miljö.

Förbereda för XP (eller efterföljare till XP) i lugn och ro genom uppgradering av maskinparken och nät-OS.

Skicka ut XP på burkarna.

 

Jag upplever inte den "extra" uppgraderingen varken som stor eller kostsam. Däremot är det ett stort steg från Win95 hur vi än bär oss åt, men 95 till XP är otvivelaktigt ett större steg än 95 till 2000.

 

Det går inte bara att tänka på vad som är bäst i det långa loppet (för där är jag med på att XP är ett bättre kort), vi måste också försäkra oss om att vi hela tiden går in i en miljö som vi är helt säkra på att vi kan driva med de medel vi har, eller är beredda att skaffa inom en begränsad tidsrymd.

 

 

Jag tar väldigt gärna emot fler argument, vilket håll de än pekar åt.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balansgången blir mer påtaglig när man undersöker klientkraven för arbetsstationer när det gäller ZEN for Desktops v4.

Minimikrav för ZEN4 är nämligen Windows NT/2000/XP.

 

ZEN3.2 har stöd för Windows 95 upp till Windows 2000, och jag antar (men har inte fått bekräftat) att även XP-stöd finns med de senaste patcharna.

 

Alltså.. för att kunna "hoppa över" Windows 2000 och gå direkt på XP måste vi först lägga in ZEN3 eftersom vi fortfarande har Windows 95-klienter som inte funkar med ZEN4.

Därefter kan vi uppgradera klienterna till Windows XP.

Nån gång däremellan skall vi klämma in Netware 6 också.

Och så var det ju ZEN4 vi var ute efter också..

 

Jag börjar bli lite yr... har jag tänkt rätt hela vägen?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Beslutet är fattat. Windows 2000 i steg 1.

Steg 2 blir Netware 6. Vad som händer sen får framtiden visa.

 

För den intresserade kan jag nämna hur standardpaketet ser ut.

 

Ghostimage

Windows 2000 SP3, IE6 och allt annat från Windows Update (utom Media Player 7)

Novell Client 4.83 SP1

MS Office

 

Applikationer distribuerade via ZENworks (installeras vid första inloggningen)

F-Secure, Acrobat Reader, IrfanView, RealOne, Lotus Notes

+ en del verksamhetsapplikationer.

 

Finns det nåt bra freeware-alternativ till WinZip?

Jag testade ICEOWE (hmmmm.. hette det så?) och tyckte det fungerade bra, fast det är ju väldigt integrerat i Utforskaren. Klarar man av det om man är ovan användare som knappt vet hur WinZip fungerar?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tjena!

Tycker inte att det är nån större skillnad mellan W 95 som jag hade innan och W XP...samma program med en massa extraprylar som krånglar till det o kräver mer minne?;))

Ragamuffin;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...