Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bios ser HDD men inte OS. KRASCH?


Open_Eyes

Rekommendera Poster

När jag startar datorn listas primary och secindary etc upp i vanlig ordning.

 

När sedan XP skall starta så säger den att den inte hittar någon hårddisk. Har bootat från CD-ROM och testar att köra repair, men den säger att den inte hittar någon hårddisk heller.

 

Vad är fel? har disken krqschat helt? Varför listas den då vid start? Eller är det virus som slagit ut disken på något sätt?

Tacksam för all hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Du säger att du har testa att köra repair. Har du testat att köra Recovery Consol? För att med Recovery Consol så kan du köra exempelviss fdisk och andra kommando för att försöka inse vad är det som är fel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Ursäkta att jag skrev Recovery Console Ja du trcyker på Repair för att sedan komma till Recovery Consol.

 

Nu tycks att vi har en moment 22 här eftersom du kan ej köra en Repair utan att ha en fungerade HD.

 

Har du en fungerande startdiskett nogånstans? I så fall så kan du starta från den och försöka köra fdisk från den.

 

Kolla om du har hårdvaruproblem som sista alternativ

 

[inlägget ändrat 2003-01-20 15:18:17 av C@rlos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ha startdiskett, menar du det som görs för XS (typ 5 st) eller vanlig DOS? Startdiskett XP är väl samma somstarta från CD, eller?

 

Testade inte disketter eftersom inte CDn hittade hårddisken när jag bootade från den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Jag menade ett vanligt DOS diskett. Har du kollat hur din BIOS ser ut. Det kan bara en hårdvaruproblem eller som du påpekade en virus. Är det en virus så kunde du via ett DOS diskett komma åt HD

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska dra igång via DOS så får vi se.

BIOS har jag kollat i och körde till och med en återställning till default.

 

Konstiga är att disken räknas upp när datorn drar igång, men fattas när XP startar.

 

Testar DOS.

 

Tack för hjälpen. Fyller på med frågor imorgon om det inte funkade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...