Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uppdateringsfrekvens


idiot_savant

Rekommendera Poster

Jag kan köra min skärm i 80-150mhz i 1024x768. Varför skall jag välja 80mhz när jag kan köra i 150? Hur påverkas mitt bildskärmskort/skärm av snabbare uppdatering? Några negativa effekter??

 

Inbillar ju mig att 150mhz är bättre än 80...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarar din skärm och ditt grafikkort den uppdateringen ?

Om du kan välja den uppdateringen i Windows innebär att grafikkortet klarar den men inte nödvändigtvis din skärm - där får du nog kolla i manualen till skärmen.

Annars räcker ju 80mhz eftersom den är flimmerfri vid den uppdateringen.

[inlägget ändrat 2003-01-18 16:56:38 av NordicOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så vitt jag vet. Tycker själv att 150 låter extremt mycket, men så stod det.

 

Skärmen blir ju flimmerfri vid 60.

80, kanske t.o.m. 100, är den normala frekvensen, så varför köra i 150?

 

Jag gissar ju på att ju högre frekvens desto mer får skärmen och i synnerhet grafikkortet arbeta = högre värme och kanske kortare livslängd??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägre uppdateringsfrekvens kan upplevas som flimrig bild och högre frekvens ger stabilare bild. Runt 100-120 Hz är lagom.

 

(det är inte MHz som du skriver, utan bara Hz)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Malmö

Hej

 

Frekvensen påverkar inte prestandan.

Kör på ditt maximala värde, det hade jag gjort (även om du nog inte märker någon skillnad).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör på ditt maximala värde, det hade jag gjort (även om du nog inte märker någon skillnad).

 

Jag håller med, det är lugnare för ögonen. Även om man inte märker att det flimrar på lägre Hertz så kan man efter några timmar undra över varför man har fått huvudvärk.

 

Dock betyder detta att man alltid kan köra högst möjligast Hz jämt. Skärmar, främst gamla, kan bli suddiga vid höga Hertz, så det kan vara en balansgång ibland, mellan flimmer och skärpa.

 

Testa dig fram, sätt så höga Hz du kan, och gå neråt. Testa även olika upplösningar, och kolla hur skärmen beter sig, och hur skarp skärmen kan bli som mest. Det är bra med såna referenspunkter när man börjar mixtra med olika upplösningar och uppdateringsfrekvenser.

 

Detta är rätt viktigt, eftersom man kan sitta och titta på en skärm rätt många timmar om dagen.

 

Mvh Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

80-150 MHz är inte uppdateringsfrekvensen utan den "bandbredd" som skärmen klarar.

Vore ju iofs häftigt med en skärm som pallade 150 megahertz... =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...