Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DNS strul i Win2k nätverk


Jens4

Rekommendera Poster

Jag har ett Windows nätverk med W2000 domänserver och XP klienter. Eftersom jag har en ISDN uppkoppling med router är DNS-servern satt som "local". Servern har dessutom Telias DNSér inställda. Servern fungerar bra, når nätverket och kan surfa. På klienterna strular det däremot. För att nätverket ska fungera måste klienterna ha serverns DNS som sin första. Om jag ändrar på det hittar inte klienterna nätverket. Men då kan de inte surfa, jag kan pinga osv så de har uppkoppling men DNSerna fungerar inte. Hur ställer man in DNSerna för att det ska funka??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att nätverket ska fungera måste klienterna ha serverns DNS som sin första. Om jag ändrar på det hittar inte klienterna nätverket.

 

Förstår inte riktigt hur du menar, använder du en DNS istället för UNC i det egna nätverket? I så fall kan du köra wins istället och helt skippa lokala DNS:en om det ändå bara är ett lokalt nätverk. Sen sätter du Telias DNS-servrar på alla klienter.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com - nere till db.com får tummen ur...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror dels att du på klienterna måste ange din server som DNS-server - och dels på din server oxå ange sig själv som DNS-server (brukar stå en del om det i artiklar om AD iaf).

 

(se'n sätter du dns forwarding på serverns dnsservertjänst att slå upp mot telias dns om din server inte fixar det själv)

 

.wey

[inlägget ändrat 2003-01-15 14:54:07 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar det ju redan, men lite ytterligare kommentarer kan vara på sin plats.

 

Wins är utdött (hoppas jag iaf). Kör man ett AD är det DNS som gäller, tack och lov för det.

 

Wey har rätt, en domänkontrollant ska (nästan) alltid peka på sig själv om den även är DNS-server. Undantaget är om man har flera DCs som även är DNS-servrar. Finns jätte fina FAQs för detta hos MS.

 

Forwarders fungerar visserligen. Men det är inte rätt!

Som DNS är uppbygt borde du inte behöva använda forward för att det ska fungera. Din server borde istället använda sina Root-hints för att komma ut på internet. Root-hints är pekare mot internets root-servrar (13 st) och de känner till samtliga toppdomän delegeringar.

Att använda root-hints istället för forwarders ger bättre redundans.

Om den server du kör forward till går ner så kommer inte din DNS-server kunna slå upp internetnamn. Om internets root-servrar går ner kan ingen slå upp namn =).

 

Dessutom är det snyggare att använda root-hints. Då det är en del i DNS-protokollet. Forwarders är bara en feature som de flesta servrar har (har jag för mig).

 

Root-hints'en hittar du under en egen flik på egenskaper för dns-servern.

 

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I’m mine.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...