Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

programmera i PHP


martinwahlby

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har programerat en hel del i ASP och nu vill jag ha en ny utmaning; Ska börja programmera PHP! :) Nu lite frågor...

 

Vilket program är det bästa för att programmera PHP? (idag använder jag Interdev för ASP, underbart!)

 

Vilka fördelar och nackdelar har PHP gentemot ASP?

 

Mvh

Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=382817

 

Själv ser jag att man faktiskt kan göra mycket av det som går att göra i PHP i ASP oxå, men med den skillnaden att man då måste använda sig av komponenter.

 

<Fortsättning följer>

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan i princip göra allting med hjälp av komponenter, och jag själv saknar faktiskt det i PHP att man kan köra en komponent som ett objekt. (Jojo, klasser finns, men jag vill ju kunna skriva en komponent i nåt annat språk, kompilera den och ändå kunna komma åt den som ett objekt...)

 

I övrigt tycker jag att PHP är överlägset alla andra scriptspråk idag. Språket kan väldigt mycket och är ständigt under utveckling.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående editorer. Det är ju en smaksak. Själv använder jag Ultraedit och är nöjd med det. Syntax highlighting finns vill i stort sätt alla editorer idag. Jag har sett några andra editorer som är lite halvbuggiga men som även har Intellisense grejen. Dvs, om man skriver en del av ett funktionsnamn så poppar en listbox fram med förslag på vad funktionen kan heta. Dock är de jag har testat lite buggiga fortfarande, så jag slutade helt enkelt testa, och nöjer mig fortfarande med Ultraedit! :)

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad otroligt irriterande det är att man inte kan skriva långa meddelanden utan att få ett 500 error. ARRGHHHHHH

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(...) jag själv saknar faktiskt det i PHP att man kan köra en komponent som ett objekt.
Du kan ju göra en "extension" i ex. C som du sedan kompilerar och laddar in med dl(), så visst går det att göra komponenter till PHP.

 

Vilka fördelar och nackdelar har PHP gentemot ASP?
PHP känns snabbare, i alla fall på de servrar jag testat.

Om du programmerar ASP med VBScript (vilket de flesta gör, själv använder jag JScript), så kan det ta ett tag att lära sig det nya upplägget i skriptspråket, men när du väl kommit in i det så komemr du märka att det är betydligt mer logiskt än Basic.

 

En annan fördel med PHP är att det finns en så otrolig mängd exempelkod ute på Internet, och mycket är dessutom samlat i PHP-manualen, under användarkommentarer.

Visst finns det mycket ASP-kod också, men inte alls lika avancerade exempel, utan oftast nybörjartips.

 

Angående redigerare:

Själv använder jag mig uteslutande av Anteckningar. Har testat några highligt-editorer, men det slutar alltid med att jag får ont i ögonen av alla psykadeliska färger ;)

Bäst är Anteckningar på ena skärmen, och PHP-manualen öppen på den andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Vad otroligt irriterande det är att man inte kan skriva långa meddelanden utan att få ett 500 error. ARRGHHHHHH

Får du det felet idag också?

 

Jag raderade funktionen som orsakade detta fel.

\\Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående redigerare:

Själv använder jag mig uteslutande av Anteckningar.

Usch, inte kan man skriva PHP i Anteckningar. Blir lite jobbigt att hita felet om man plötsligt råkar ut för ett fel på rad 713, av sammanlagt 1125. :( Fast Cariad skriver nog aldrig fel. ;)

 

Mer angående PHP-editorer på //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=371021

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir lite jobbigt att hita felet om man plötsligt råkar ut för ett fel på rad 713, av sammanlagt 1125.
Ojoj, så där långa filer har aldrig jag...

Man delar upp det i småfiler, och inkluderar dem.

Tror mina längsta ligger på 400 rader...

 

Om ett fel uppstår brukar det oftast vara ett parse error, och då är det så gott som alltid att man glömt ett ; eller har ett " inom en sträng, så det är inte svårt att hitta (eventuella) fel ;)

 

I övrigt fungerar Anteckningar lysande. Om man kör WinXP måste man dock ställa om teckensnittet till Fixedsys eller System.

Fick en smärre chock när jag startade Anteckningar för första gången sedan jag uppgraderat, och möttes av ett TrueType teckensnitt (Lucida)! Hur skulle jag nu kunna jobba tänkte jag...

 

Eller du kanske menade att man inte kan se radnummer? Det går, om man väljer att visa statusfältet.

Innan Windows XP versionen så hade jag dock fönstret så att det alltid vad 30 rader högt. Då kunde man fort hoppa till den felande raden med PageUp och PageDown samtidigt som man räknade. ;)

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-14 13:05:00 av Cariad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, får det fortfarande. Skrev först ett långt inlägg med alla de partier som jag skrev löpande sen. Postade och fick 500 error. Prövade igen med samma resultat, så då gav jag upp och delade upp istället! :)

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag syftade på att man inte kunde se radnumret. Av någon anledning så kan jag inte visa statusfält i Anteckningar. Alternativet är gråmarkerad.

 

Ojoj, så där långa filer har aldrig jag...

Man delar upp det i småfiler, och inkluderar dem.

Tror mina längsta ligger på 400 rader...

Det är iofs också sant. Fast första webbplatsen någonsin jag gjorde i PHP så blev dock största filen hela 1610 rader. Detta pga jag baserade hela webbplatsen på en enda filindex.php, och efter ett tag tröttnade på att dela upp det i mindre filer. Skulle jag dela upp det helt så skulle nog index-filen minska till uppskattningsvist 300-350 rader... ;)

 

Jag skyller detta på nybörjarfel. :)

 

I nuvarande "projektet" är dock ingen fil längre än 200 rader... ;)

 

Angående teckensnitten i Anteckningar så håller jag med att det ser bättre ut med tex Fixedsys, men det kanske är bara för att man vant sig vid detta i tidigare versioner?

 

 

Almir - Kör med helt fräsch installation av Apache, PHP, mySQL. (mySQL hade blivit galen och kraschade hela tiden)

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

[inlägget ändrat 2003-01-14 13:47:08 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju göra en "extension" i ex. C som du sedan kompilerar och laddar in med dl(), så visst går det att göra komponenter till PHP.

 

Sant, tänkte inte på det! Men då skriver du ju egentligen en extension till PHP vilket väl inte direkt kan ses som samma sak som en komponent till ASP, eller är jag ute och cyklar nu? Du måste väl använda en viss syntax, och tänkte på vissa saker för att komponenten ska fungera med PHP?

 

(Har inte skrivit egna extensions till PHP, så jag vet ärligt talat inte...)

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter dina tips om UltraEdit så laddade jag ned version 9.20 och testade, och det verkar lovande, men den klarar tydligen inte riktigt av allt som man skulle vilja.

 

Ta exempelvis följande rad:

$variabel = "self.location='{$_SERVER["MODUL_LÄNK"]}'";

 

Den klarar inte av färgkodningen med {}-tecknena. Eller finns det någon inställning som korrigerar detta?

 

Vidare så klararen den inte av stora textblock på flera rader (som exempelvis ett JavaScript, som den då syntaxmärker):

$variabel = "

function till_sida(sida) {

self.location = sida;

return true;

}

";

 

[inlägget ändrat 2003-01-14 13:53:07 av Cariad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Usch, inte kan man skriva PHP i

> Anteckningar. Blir lite jobbigt att

> hita felet om man plötsligt råkar ut

> för ett fel på rad 713, av sammanlagt

> 1125. :(

 

Jo, det var därför jag skrev det här programmet http://www.tydal.nu/se/programs/showProgram.phtml?id=7 (som jag själv använder när jag skriver php).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har du helt rätt i, har jag inte tänkt på eftersom jag själv inte skriver in arrayer på det viset, själv skriver jag såhär:

 

$variabel = "self.location='" . $_SERVER['BLABLA'] . "';";

 

Om jag ska sätta in någonting i en sträng.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst måste man använda sig av ett speciellt API, men måste man inte det för en ASP-komponent också?

 

Tänk dig exempelvis MySQL, GD och IMAP stöden; de är alla extensions till PHP, och kan väl jämföras med t.ex. CDONTS?

 

Vad gör en ASP-komponent? Den utökar funktionerna för ASP, och en PHP-extension gör precis samma sak, så jag tror inte att det är att jämföra äpplen med päron.

 

Nu ska jag dock påpeka att jag inte är så insatt i ASP...

 

Sedan kan du ju faktiskt köra program via ditt skal i PHP också, och returnera resultat (med STDIN, STDERR och STDOUT). Dessa program kan du ju programmera i vilket språk du vill...

Själv så kör jag exmpelvis ImageMagick på detta sätt, vilket klarar av betydligt med än GD-biblioteket.

 

Sedan kan man ladda ned ett API från Pear till detta, och vips har man en objektbaserad "komponent".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst måste man använda sig av ett speciellt API, men måste man inte det för en ASP-komponent också?

 

Nej, egentligen inte. Det är bara att skriva på som vanligt i en komponent till ASP. Det du behöver tänka på är ju att göra så att den fungerar som en komponent, och kompilera på särskilda sätt beroende på vart komponenten ska köras. Sedan anropar du komponenten på ett särskilt sätt i ASP givetvis. Men i själva komponenten behöver du inte följa några särskilda APIs vad jag vet.

 

Sedan kan du ju faktiskt köra program via ditt skal i PHP också, och returnera resultat (med STDIN, STDERR och STDOUT).

 

Mmm, det kan man, men då kan du ju inte anropa en viss funktion på ett smidigt sätt. Iofs kan man skicka med en parameter som hanteras i den exekverbara filen för att välja ut vilken funktion du ska exekvera, men det blir ju bökigt! :)

 

/me använder oxå detta sätt i några projekt, men om jag hade kunnat så hade jag nog hellre skrivit en komponent på det viset som jag kunde göra i ASP. Att skriva en extension går givetvis, men det känns lite overkill att lära sig API't bara för att göra en enkel funktion i en komponent, speciellt eftersom PHP redan kan de delar som man kan tänkas skriva en komponent för i ASP miljö.

 

hrrmm, man kanske skulle kasta sig på det där med extensions i alla fall, bara för att lära sig.... :)

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova ctrl + g

Coolt.

 

Fast nu kom jag på varför statusfältet inte visades. Det är nämligen så att om man väljer "automatiskt radbyte..." så kan varken statusfält visas lr ctrl+g användas för att hoppa till rader.

 

Automatiskt radbyte verkar vara standardinställningen hos mig när man öppnar Anteckningar.

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...