Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dialogboxarna skallskadade?


Chakotay

Rekommendera Poster

Detta handlar om dialogrutorna (dialog boxes) för "Open" och "Save as" som uppenbarar sig i mitt Win98-system.

I rutorna kan man ställa in efter "List" eller "Details", och i "Details"-läget att filerna sorteras på en mängd sinnrika sätt, men så fort jag stängt rutan är alla dessa inställningar totalt väck igen.

Ska det verkligen inte gå att "spara" dessa inställningar???

(Superbt vore också om det gick att ställa in storleken på dialogrutorna, de som saknar "Size"-möjligheten.)

 

I Word däremot verkar dialogrutorna ha gott minne och bevarar inställningarna, men alltså inte dialogrutorna man använder till alla de andra programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Faktum är att det finns en lösning... nästan - jag har upptäckt ett program som heter 'Let Me See' och som omnämns och kan laddas ner med utgångspunkt ifrån

http://www.annoyances.org/cgi-bin/ce-showtopic/004_028

Givetvis har jag laddat ner programmet, som bara är en liten separat exe-fil som inte installerar sig ändrandes en massa annat.

 

Det är fascinerande i början - lätt som en plätt blåser man upp dialogrutorna till att täcka hela skärmen, plus att "list" eller "details", sorteringsordning m.m. kan förväljas.

 

Men iallafall i min maskin funkar det väldigt ostabilt, vilket kan yttra sig som att filnamn och -typrutorna släcks ut och inte uppenbarar sig förrän jag startat om dialogrutan 3-4 gånger.

Ibland går det inte att använda filnamn och -typrutorna även om de syns, inskrivningsmarkören vägrar göra tjänst helt enkelt.

 

Gör jag då exit ur 'Let Me See' förblir dialogrutorna skärmtäckande och börjar fungera riktigt perfekt en bra stund efteråt, kanske en halvtimme eller så.

 

Den här www.annoyances.org verkar vara ett respektabelt ställe och jag tycker det är högst besynnerligt om de uppmuntrar till nerladdning av 'Let Me See' om ingen eller få fått programmet att fungera till belåtenhet, det är dessutom ett shareware som tydligen den namngivne upphovsmannen tyckt vara väl värt pengarna.

 

Med tanke på alla de miljontals kopior av Win95/98 som finns i drift världen runt tycker jag det konstigt att det tycks vara så få som efterfrågar STORA Open- och Save as-dialoger med förvald filsortering. Själv blir jag lika irriterad varje gång jag tvingas använda de envist "list"-visande, små fjuttiga rutorna - ändå kör jag med så låg upplösning som 640x480 och 15".

 

Det vore mycket kul om någon mer vill testa 'Let Me See' och undersöka om NI kan få ett vettigt resultat. Kanske är det bara MIN dator som felkonfigurerad på något sätt.

Om inte - kanske någon smart programmerare kan komma på något sätt att modifera 'Let Me See' så att det funkar perfekt. Kanske är det bara någon liten, liten bugg som behöver avhjälpas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan mitt inlägg med "dialogboxarna" faller ut mellan repen p.g.a. antalsstrecket vill jag nämna att det verkar som jag faktiskt funnit en lösning som fixar mycket.

 

I en 'PC för alla' (jag borde snart få en gratisprenumeration så ofta som jag refererar till den, eller hur Fredrik Agrén?!), nr 7/98 som jag slötittade i häromkvällen fann jag bland presentationerna för programmen "På Månadens CD" ett mindre sådant som heter "Windows Make-Up" om vilket det bl.a. stod "...Windows 95 blir inte bara snyggare, det får dessutom en del nya finesser och du kan ändra dialogrutor, ikoner och mycket annat."

 

Efter tillkortakommandena med "Let Me See" var jag nog rätt skeptisk och för "WMU", som det nya programmet förkortas, stod ju bara Win 95 med (inte 98). Men jag snokade reda på WMU's hemsida(or) och fann en ny, beta-version som skulle funka med Win 98.

 

Och hitintills är jag förtjust!

Dialogboxarna kan fås att täcka hela skärmbilden och "list" eller "details" kan förinställas!

Visserligen har jag inte skaffat manualen, men det verkar tyvärr dock som inte sorteringkriterierna utförligare kan förväljas såsom efter "details columns" m.m..

 

Men om man mailar upphovsmannen - som kanske är kvinna: Simone - så kanske man kan uppmuntra till att fler finesser byggs in i kommande versioner!

 

Jag hittade Windows Make-Up på:

http://www.geocities.com/SiliconValley/Peaks/8406/WMU.html

http://www.fortunecity.com/skyscraper/black/263/wmu.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...