Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uppkopplingsproblem


Peddler

Rekommendera Poster

Fick denna fråga i ett mail, men jag kommer inte på vad som kan vara fel. Har dessutom lite kort med tid idag.

 

Så jag i min tur tacksamt emot tips. Vet ej om han avser modem, ISDN eller ADSL.

 

En vän till mig har Telia som Internet Leverantör.

Hon har 2 datorer som kan kopplas upp mot Internet i huset. Med den ena datorn kan hon accessa Internet när som helst på dygnet, med den andra endast dagtid (senast 20.00) för kvällstid blir hon nedkopplad inom 20 sek med denna datorn.

 

Har kollat upp allt som jag känner till men får inte ordning på det.

 

Vad kan vara orsaken till detta problem?

 

Den ena datorn står i bostadshuset, den som inte funkar riktigt står i ("friggeboden") företagsstugan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Om hon har telia ADSL så kan endast en dator vara ansluten dirket mot deras nät, eftersom de endast ger ut en ip-adress.

 

Det kan inte vara så att hon sitter och jobbar med den ena datorn hela dagen i företagsstugan, och sedan går in för att fixa mat, när sedan barnen kommer hem och kopplar upp sig med datorn i bostadshuset. Sedan går hon ut och försöker koppla upp sig med "jobb-datorn" fast då har barnen redan tagit ip-adressen, och hon får ingen.

 

Alltså så tror hon att den endast fungerar på dagtid med "jobb-datorn"

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått svar om uppkopplingen...

 

Noname modem, 56K, USB.

 

Så vad problemet kan vara är en intressant fråga. Har själv inte haft testmöjligheter på datorn i fråga så jag vet inte om någon inställning kan vara ändrad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...