Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kritik önskas!


Yepzy

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har efter mycket om och men äntligen lyckats färdigställa en fungerande website.

Tänker inte presentera sidan nämnvärdigt här, då jag hoppas att den talar för sig själv, utan önskar erhålla all form av konstruktiv kritik - såväl positiv som (ännu hellre) negativ kritik.

 

Adressen är (för nuvarande) den något krångliga http://www21.brinkster.com/dricka

 

Kommentera gärna alltifrån layout till användarvänlighet osv.

 

Väldigt tacksam för inlägg!

MVH

Ola

 

[inlägget ändrat 2003-01-08 16:30:07 av Yepzy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser verkligen HEL-NICE ut!

Första hemsnickrade sidan som inte såg illa ut med 120DPI-inställning (förstorat teckensnitt).

 

En enda liten önskning... Varför kan jag inte lägga saker i inköpslistan utan att vara inloggad? Har systemet börjat med hemkörning och nätbetalning? ;)

Det hade varit toppenbra! Annars får du skaffa ett gäst-konto jag kan använda.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser mycket bra ut, intressant lösning på de flyttande undermenyerna ( START | LISTAN | SÖK ).

 

Dom småändringar jag skulle vilja se är tex:

1. underrubrikerna och "%". Linjera dom med "dricka.net"s underkant, annars allt annat bara ditslängda ut.

 

2. Var försiktig med marginaler. Se till att saker och ting inte ligger för nära varandra, tex "logga in" och formulärfälten under. det kan lätt få en känsla av att vissa saker ligger på varandra.

 

3. Se över typografin. Nu är det många olika bud. Gement, versalt, versalgement, olika typsnitt, storlek, färger. se över dina stylesheets och tänk igenom hela mallen så du får en enhetlighet och ett bättre flyt.

 

Allt är som sagt bara småändringar. Det ser bra ut i stort.

 

Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacksam för kommentaren "Ser verkligen HEL-NICE ut"!

Det är ett evigt dilemma det där med vad som ska kunna göras utan att vara inloggad eller inte.

 

Som det är nu har jag valt att man kan betygsätta utan inloggning men inte skriva kommentarer, är dock något som påpekat att man borde ha någon form av "Anonym" möjlighet att skriva kommentarer.

 

När det gäller inköpslistan, så är det svåra att i skrivande stund lagras en inloggads inköpslista i databasen (den ligger alltså inte i en session eller så), vilket gör att om man har en anonym inloggning kan den inköpslistan se väldigt kul ut efter ett tag.

En lösning vore då att skapa den som en session, men då kan man ju inte spara den till ett senare tillfälle...

 

Dessutom ska det erkännas att just funktionen "inköpslista" inte är helt fulländad, jag skulle egentligen vilja skapa så att man får välja om man t.ex. vill ha en 350 flaska eller 700 osv, och dessutom att då rätt pris läggs in automatiskt.

Som det är nu läggs endast namnet in, och om man lägger till en drink läggs ingredienserna till.

Ett problem nu är att om man lägger till flera drinkar med samma ingredienser kan den inte känna av att det nu finns dublett av t.ex. Cointreau eller så...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har förresten skapat en gästinloggning för den som önskar testa de funktionerna.

Inloggning: Gäst

Lösenord: test

 

Dessutom: Dessvärre finns beställningsmöjligheter ifrån Systemet endast i Sthlm, och dem har ingen hemkörning...

[inlägget ändrat 2003-01-08 17:03:25 av Yepzy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Din första punkt förstod jag först inte riktigt; men jag tror jag hajar nu.

Du menar alltså att t.ex. "% : öl| cider" ska flyttas ner och ligga i linje med "dricka.net" eller?

Isf är jag i viss mån beredd att hålla med dig, jag funderar dessutom på att eliminera procenttecknet totalt - vad tros om det?

När det gäller marginalerna kan jag hålla med om att de kanske bör ökas något i vänstermenyn, någon annat ställe där samma förändring kan vara önskvärd?

När det gäller typsnittet har jag egentligen försök följa mallen nedan:

Rubriker (även klickbara) - Verdana

Löpande text och länkar med versala tecken (t.ex. "LÄS") - Arial.

Menylänkar - arial

Egentligen tänkte jag först använda verdana överallt, men det tog lite för mycket plats i vissa avseenden.

Är det någonstans jag missat ovanstående mall?

När det gäller versaler mot gemener kan jag hålla med om att det kan kännas lite rörigt, men i grund och botten ska det ligga en tanke bakom (t.ex. i notiserna till höger: en rubrik, en underrubrik (versaler) och löpande text följt av "LÄS")

I menyn i toppen är det tänkt att försöka skilja på de inledande länkarna (t.ex. start, listan och sök) och de andra (t.ex. ljus lager, mörk lager osv.). Denna åtskiljning kanske kan lösas på ett bättre sätt (någon som har någon bra idé?

 

Vill för övrigt tacka för synpunkterna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är på gång, "www.dricka.tk" finns och fungerar (men då går det inte att logga in, fråga mig inte varför) men ska registrera t.ex. dricka.xxx - hoppas ingen är så pass taskig att han/hon gör det innan bara...

 

Tänkte skaffa ett webhotell först "bara".

 

För övrigt (om någon undrar) så fungerar inte nyhetsbrevsfältet (det händer inget helt enkelt.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Tänkte skaffa ett webhotell först "bara".

 

Jag sträcker upp näven och vinkar hitåt ... ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag må vara dum, eller också så är det du som är dum =)

Men jag fattar i vilket fall som helst ingenting, vinkar dock tillbaka =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket snygg och lättnavigerad. Skulle dock vilja att det fanns någon indikering på var i undermenyn man befinner sig. T ex att denna inte är understruken, som jag trodde att det var först (innan jag insåg att undermenyn vykort inte finns).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger en hel del i det du säger, bra tips. Problemet är bara hur det ska se ut när man t.ex. är under en viss drink (då befinner jag mig ju under en specifik sida) - iofs skulle man då kunna t.ex. ta väck understrecket på vodka (utifall att det är en vodkadrink).

Kan bli lite krångligt att programmera, men jag ska testa mig fram iaf och se om jag lyckas få till något!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att t.ex. "% : öl| cider" ska flyttas ner och ligga i linje med "dricka.net" eller?

Precis.

 

När det gäller marginalerna kan jag hålla med om att de kanske bör ökas något i vänstermenyn, någon annat ställe där samma förändring kan vara önskvärd?

Det är bara att känna sig fram vad som känns bäst.

 

Det där med typografi går att tjata om till oändlighet, men se till att du inte sätter en standard för vänsterkanten, en annan för notiserna till höger, osv utan att du har en konsekvens genom allt. Det betyder ju inte att man bara får använda ett typsnitt och en färg.

 

Gör så här: skapa css-klasser för ALLA saker, använd inte <font>, då är det lättare att malla upp typografin. Sen får du då ETT utseende på tex alla brödtexter, som nu finns i både 10pt Arial och 8pt Verdana.

Det du mer kan göra är att arbeta med fetstil och nyanser för tex underrubriker, för att "bryta av" textblock och därmed få ett bättre flyt i texterna. När det är små skillnader i storlekar så märks inte versaler så mycket. Då kanske det skulle hjälpa att göra underrubriken i fetstil eller nån annan färgton istället.

 

Allt det handlar om är att hjälpa ögat att omedelbart få en överblick över sajten.

 

Nu har jag sagt så mycket skit så jag vet inte om du ens ska lyssna på hälften. ;)

 

[inlägget ändrat 2003-01-08 17:50:13 av joakimj]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Jag skulle jättegärna ge kritik på sidan men det får nog vänta tills imorgon.

 

The daily bandwidth limit for this member has been exceeded. Try again after midnight, EST.

Click here for more information.

 

Hehe, är jobbigt med sådana där saker...

 

Cs imorgon

 

/J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The daily bandwidth limit for this member has been exceeded. Try again after midnight, EST.

Click here for more information.

 

16,7 MB/dag är inte mycket.... Skaffa ett riktigt webbhotell! ;)

 

En billig och bra utländsk (USA) sådan är http://www.powweb.com

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Layouten är väldigt fin, klara och rena färger. Gillade effekterna i menyn vid onmouseover. Störande med reklam bara = ). En väldigt bra grund till en bra sida. Hur ska du "marknadsföra" den?

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska nog eliminera reklamen, den ger ju faktiskt i princip ingenting i vilket fall som helst - är kompanjonerna (om man nu kan uttrycka sig så, polare som hjälpt till med en del texter) som har haft det önskemålet.

De anser att det ser "proffsigare ut", behöver kanske inte tillägga att de är ganska nya inom ämnet webbsidor, design, layout och hela webbvärlden i allmänhet...

När det gäller "marknadsföring" så blir den nog ganska minimal - sidan är ju egentligen först och främst gjord för att vi är intresserade av drinkar och liknande, inte för att erhålla så mycket besökare eller liknande som möjligt. Kanske låter lite egoistiskt, men den är i grunden baserad för oss själva, för att vi tycker ämnet är intressant / kul - och om andra får ut någonting av det hela är det en väldigt trevlig bonus =)

Kan nämnas att allra först tänkte vi / jag göra en sida för att kunna ladda upp alla de bilder och liknande som vi tar lite då och då på fester och liknande så att hela kompiskretsen kan få tillgång till bilderna och ladda ner de bilder han / hon önskar - sen kom idéen att lägga upp lite favoritdrinkar och liknande (så att vi skulle ha favoritrecepten sparade på ett och samma ställe) - och på den vägen har det fortsat...

 

Kul att du uppskattade färgvalet, som vi själva varit lite kluvna inför...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...