Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ADSL-problem


Daily

Rekommendera Poster

När jag har kopplat in min dator till min router som kör dhcp så får jag ett märkligt problem.

Jag kan pinga mina dns:er mm men jag kan inte starta IE och sedan köra för då kommer det upp "Sidan kan inte visas".

Alltså det måste vara något problem med IE eller? Har provat att uppdatera IE till senaste versionen men det hjälper inte.

Kör Win 98 på denna burken!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla följande:

 

1. Pinga din router (kan t.ex. ha 192.168.0.1)

 

2. Pinga en annan dator på nätverket (om du nu har flera).

 

3. Vilken ADSL-leverantör använder du?

Om du har Telia kan du testa att ping 10.0.0.6 (loginservern) samt 10.0.0.1 (DNS 1).

 

4. Är du inloggad?

login1.telia.com för Teliakunder.

 

Om du inte kan pinga de andra datorerna eller din router så får du testa att ge datorn en statisk IP-adress. Skriv även in routerns IP i gateway, vilket många missar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta Guiden Internet anslutning nu när du anslutit dej till en ADSL-router.

Där ser du till att "Automatisk Identifiering av inställningar" är markerat.

Eftersom Win98 inte har ett eget DHCP program som står och går som i t.e.x. Win200/XP, kan inställningarna inte uppdateras automatiskt.

 

 

Att inse att man är okunnig, är ett stort steg mot kunskap.

-Benjamin Disraeli-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på följande:

 

1. Jag har inte provat att pingat den lokala routern för jag vet inte adressen men jag kan ju prova se om jag hittar det. Men jag har pinga regions routern i sydkrafts nät den hittar den.

 

2. Har inga mer datorer på nätet!

 

3. Sydkraft Bredband.

 

4. Med Sydkraft behöver man inte logga in någonstans!

 

Jag har inte provat med någon statisk adress men jag har provat med att skriva in dns-erna men det hjälpte föga. Jag provade att koppla in min bärbara XP-maskin på platsen för denna arbetsstation och då kom jag ut på nätet direkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...hmm, verkar som du har samma problem som jag har med min DI614+ router.

 

Mitt ADSL modem klara 10Mbit/halvduplex och inget annat, routern är 10/100Mbit fullduplex. Om routern inte tycker om hastigheten eller duplexinställningen vet jag inte, men det fungerar inte!

Ett sätt att komma förbi problemet är att slänga in en billig 10Mbit hub mellan ADSL-modemet och routern. Det har fungerat för några.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår problematiken men menar du att det är OS beroende. Dvs att om jag har 98a så skulle det inte funka men med 2000 och XP så funkar det. Det du menar är väl att det vore fel på hårdvaran som ställer till dessa problem. Men i mitt fall verkar det inte som det! Men jag skall naturligvis prova det ändå!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste nog lite slarvigt ....förstod inte att det fungerade med annat OS.

Bortse från mitt inlägg !

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...