Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IXUS V3 eler IXUS 330?


el_mikos

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Behöver lite expertråd av någon kunnig person. Jag ska införskaffa en digitalkamera och har spanat in två stycken. Canon IXUS V3 samt IXUS 330. Nu är problemet att jag inte kan bestämma mig för vilken jag vill ha :) Jag är inte så jätteinsatt i tekniken, men är väl intresserad av den. Det skiljer drygt tusenlappen mellan dessa kameror, och det jag har förstått är de relativt lika i prestanda likaså utseende.

Men, vilken tycker Ni jag ska satsa på? Jag har höga krav på bildkvalitet, ja och kvalitet överlag.

 

Sedan det här med "zoom".. Kan någon förklara skillnaden mellan "digital zoom" och "optisk zoom"?

330 har ju 3 ggr zoom på båda, medans V3 har 6.4 resp 2 ggr zoom. När använder man vad?

 

En annan fråga; Hur mycket minne bör man skaffa? Jag funderar på 128MB. Hur många bilder, ungefär, är det i 1024*768 format?

 

Tacksam för svar och hoppas att någon kan hjälpa mig att välja rätt! :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreslår att du läser igenom följande tråd. Där finns svar på några av dina funderingar:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=379172

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver lite expertråd av någon kunnig person. Jag ska införskaffa en digitalkamera och har spanat in två stycken. Canon IXUS V3 samt IXUS 330. Nu är problemet att jag inte kan bestämma mig för vilken jag vill ha :) Jag är inte så jätteinsatt i tekniken, men är väl intresserad av den. Det skiljer drygt tusenlappen mellan dessa kameror, och det jag har förstått är de relativt lika i prestanda likaså utseende.

Men, vilken tycker Ni jag ska satsa på? Jag har höga krav på bildkvalitet, ja och kvalitet överlag.

 

http://www.dpreview.com kan du göra en side-by-side-jämförelse (snygg svengelska..) mellan dem.

 

Sedan det här med "zoom".. Kan någon förklara skillnaden mellan "digital zoom" och "optisk zoom"?

330 har ju 3 ggr zoom på båda, medans V3 har 6.4 resp 2 ggr zoom. När använder man vad?

 

Kort förklarat: optisk zoom är det som objektivet zoomar, precis som på en vanlig analog kamera. Digital zoom är ungefär som att du skulle förstora bilden i photoshop, vilket medför kvalitetsförsämring. Alltså är Optisk zoom alltid att föredra, men digital zoom kan hjälpa till i nödfall.

 

En annan fråga; Hur mycket minne bör man skaffa? Jag funderar på 128MB. Hur många bilder, ungefär, är det i 1024*768 format?

 

På mitt 256 MB CF-kort får jag plats med 262 bilder i 1600x1200 eller 553 bilder i 1024x768 med lägsta kompressionsnivån. Kameran är en Canon Powershot A20. Jag råder dig att använda högre upplösning, man vet aldrig när man vill beställa en förstoring av en bild eller redigera den, och då är det bättre ju högre upplösning den är i.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vad jag har hört och läst är 2X-optiken (V3) bättr än 3X (330). Du ska nog räkna med att det är den optiska zoomen som gäller egentligen pga kvalitetsförsämringen med digital zoom. Om du ofta utnyttjar brännvidder mellan 70 och 105 mm tycker jag att du ska välja 330 annars V3. Jag har själv en orginal-IXUS med samma optik som V3 ch den är jag jättenöjd med.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...