Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fujifilm Finepix 2600Z


Thorulf Arwidson

Rekommendera Poster

Thorulf Arwidson

I slutet av maj 2002 köpte jag en Fujifilm Finepix 2600Z. Jag har knäppt mycket under sommaren och fram till julen har jag tagit ca. 22.000 foton. I själva verket har jag tagit betydligt fler eftersom jag har raderat alla som var direkt dåliga. Min uppskattning är att jag tagit 30.000 - 35.000. Kameran ger fantastisk bra foton om ljusförhållandena är goda och om motivet står stilla. Det innebär att jag inte är nöjd med hastigheten på kameran. Det är svårt att ta motiva där människor eller fordon rör sig. Den är alldeles utmärkt bra på att ta sommarbilder av byggnader...som inte rör på sig.

 

Kameran är ju en ganska enkel 2M-kamera, men med bra zoom. Några frågor som någon kanske har svar på.

 

1. Om man tar så många bilder som jag har tagit, kommer CCD-chipset att på sikt försämras? Sker det någon "utnötning" av chipset?

 

2. Klarar blixtens lampa att användas så mycket? Jag gissar att jag i vart fall har tagit 6.000 - 8.000 blixtbilder. Kommer lampan att lägga av så småningom? Kan den bytas ut till rimlig kostnad?

 

3. Kameran saknar belyst AF vilket gör att det är svårt att ta med den under dåliga ljusförhållanden. Men det går att "lura" kameran genom att focusera under ljusa förhållanden, spärra focus och rikta kameran mot motivet som inte är så väl belyst. Men då får man fel exponering! Hur gör man för att komma runt det problemet? Måste man köra med manuell inställning och sätta upp inställningen 2 eller fler bländarsteg? Något tips? Hur samordnar med AF och AE?

 

3. Enligt information överensstämmer kamerans ljuskänslighet och hastighet med ISO 1000. Vad innebär det och var kan man få information om vad ISO 1000 innebär? Har sökt på nätet efter mer detaljerad teknisk information om kamerans ljuskänslighet och hastighet (anges till 1/1000, men det gäller väl bara under extremt ljusa förhållanden som när man fotograferar på solens yta...). Det tycks inte finnas någon information på nätet. Någon som vet något?

 

4. Modernare och dyrare digitala kameror klarar av att ta bilder under sämre belysning, enligt vad jag förstår. Men uppgift om det lämnas sällan i testerna eller i informationen från fabrikanterna. Någon som vet om några tester som utvisar resultat även av test av ljuskänsligheten?

 

5. Själv har jag tagit en del stadsbilder från Södermalm i Stockholm och övriga delar av Stockholm under sommaren och hösten 2002. F.n. har jag en skiva (CD-R) med ca. 1.800 foton. Om det är någon annan som brukar fotografera stadsbilder i Stockholm och vill "byta" foton så är jag intresserad av det. Min email är thorulf.arwidson@online.idg.se

 

Thorulf Arwidson

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det innebär att jag inte är nöjd med hastigheten på kameran.

En slutartid på 1/1000s borde vär räcka för att fota en människa i rörelse, möjligtvis att en största bländare på 3,5 inte räcker till om det börjar skymma lite.

Vad jag får fram om din kamera så är ljuskänsligheten motsv. ISO 100 vilket innnebär snabbheten på filmen/bildsensorn. Ju högre ju snabbare.

Det betyder att med en långsam film så krävs mer ljusmäng för att exponera rätt än med en snabbare film.

Ljusmängden till filmen styr du med förhållandet mellan bländare och slutartid. Blädaren kan motsvaras av iris i ditt öga och slutartiden med ögonlocket. En bild kan alltså bli rätt exponerad med flera olika kombinationer mellan bländare och slutartid huvudsaken ljusmängden blir rätt.

 

När det gäller problemet med belyst AF så kan du prova att manuellt ställa in bländare och slutartid. Många kameror har alltid samma bländar och slutartid då blixten används, prova tex. bländare 3,5 och slutartid 1/60 eller kolla vad din kamera får för värden vid autoexp. och anv. dom sen manuellt.

Kameran är ju en ganska enkel 2M-kamera, men med bra zoom.

Den digitala zoomen innebär att det blir sämmre upplösning på orginalbilden så använd bara den optiska. Zoma digitalt gör du med fördel då/om du ska redigera bilden i ett bildregigeringsprogram typ PhotoShop.

 

Ljusstyrka optik 3,5->Bländare

Ljuskänslighet ISO 100

Slutartider 1/2-1/1000s

http://www.cyberphoto.se/fuji/fp2600.php

 

[inlägget ändrat 2003-01-02 12:49:46 av theWheel]

[inlägget ändrat 2003-01-02 14:38:14 av theWheel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thorulf Arwidson

Tack för Ditt utförliga svar. Sambandet mellan tid och bländare är väl i och för sig klar. Problemet är att jag inte kan styrka parametrarna själv eftersom det är automatiska. Jag kan bara stega upp och ned bländaren (olika steg av överexponering och underexponering). Jag har svårt att tro att kameran verkligen klarar av 1/1000 under någorlunda normala ljusförhållanden. Jag tror att det är något som bara fungerar under laboratorieförhållanden. Det är svårt att ta bilder av personer som rör sig även i dagsljus under sommaren. Men kameran ger fantastiskt bra bilder under goda ljusförhållanden och om objektet står still (som byggnader till exempel).

 

Hur kan man lära sig mer om ISO-värdena? Är dyrare kameror snabbare eller har alla svårigheter att ta bilder av rörliga objekt?

 

Thorulf Arwidson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...