Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

text musik lagligt eller?


Sture888

Rekommendera Poster

Sen när har det blivit lagligt att få ändra texten på någons låt, eller har jag fel?

 

Såg någon programmet om povel ramel där han sa att stim hade påpekat att man inte kan göra hur som helst med andras låtar.

 

Frågan är om det är tillåtet nu eftersom det finns parodier som relaterar väldigt nära till andras låtar?

 

Vilket undantag kan man t.ex. ta med enkla dansbanslåtar där melodin är mycket enkel? Chansen är väl mycket stor att melodin redan finns som man inte vet om?

 

Jag har själv gjort en blues låt som någon tyckte att det lät som en parodi av någon blues musiker. Jaha jaså! Inte vill man det , detta är ju min egen låt. Så synd om melodin ligger så nära någon annans låt som man inte känner till :-(

 

Ska man behöva göra konstiga melodier för att undvika att det liknar någon annans låt? Suck? :-S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att man får gör lite som man vill faktiskt, bara man betalar orginalförfattaren/kompositören via STIM.

 

Ett exempel på cover är ultima thule som gjorde covers på Tore Skogmans låtar. Gick inte å stoppa dom.

 

Just blues är en musikstil som är ganska svår att variera så det finns alltid nån som kan hävda att du snott prylar. Är nog svårt att få dig fälld dock.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha

 

Här är låten som jag har gjort men som någon tyckte lät som en parodi.

 

http://hem.passagen.se/roverew/mp3/bortom.htm

 

Sjöng bara samma vers två gånger, vet inte om det är någon ide att göra fler verser om den ändå klassas som en parodi. Då tappar man ju lusten.

 

[inlägget ändrat 2003-01-02 16:29:21 av Sture888]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det låter som en parodi. Är väl typisk svensk blues.

 

Ska man vara musiker ska man inte lyssna på andras kritik utan bara köra sitt race som t.ex. Thomas Dileva ;)

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...