Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur använder man Linux?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Jodå, det går bra att göra såsom du skriver att komma in i Linuxkatalogen. Gör man sedan samma sak därifrån för att gå vidare till nästa katalog, ja, då får man svaret: "Filen eller katalogen finns inte"

 

Ändå finns den där när jag kör ls som du skrev. Kollat flera gånger att jag stavat rätt och det är rätt.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du skriver rätt på stora och små bokstäver. Exempelvis "test" och "Test" är två olika saker.

 

Testa också att tabba dig fram. Bash (som du troligen kör) kan automatiskt fylla i filnamn, så länge namnet är unikt (eller del av ett namn). Skriv första bokstäverna i en katalog eller fil och tryck sedan tab.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

MD!

 

Mm, det finns en katalog i Linux-katalogen som till exempel heter Bzip2 1.0.2. Den har jag förgäves försökt nå utan att komma dit.

 

Hela tiden:

"Filen eller katalogen finns inte"

 

Det stavas Bzip2 1.0.2 i "katalogträdet". I den katalogen finns det fler kataloger typ Red Hat 7.1 där tydligen rätt version av Bzip finns för min dist.

 

Jag kör som root när jag håller på och meckar med cdskivan.

 

# <--- är det här Bash som du menar?

Det står så mot slutet av raden där det slutar med ...Linux #] Jag är inne i den katalogen nämligen. Går utmärkt!

 

Kan växla fram och tillbaka, men inte komma vidare i de andra katalogerna.

 

Har provat med både små och STORA bokstäver i namnet, men går bet.

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-03 15:10:50 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova kommandot

 

echo $SHELL

 

får du då svar i stil med

 

/usr/local/bin/bash

 

så kör du bash. Bash är ett shell, dvs den kommandotolk du använder (egentligen är det nästan ett helt programmeringsspråk också, men det kan du fördjupa dig i senare ;).

 

---

 

Om du vill gå in i en katalog som heter "Bzip2 1.0.2", dvs med ett mellanslag i namnet måste du skriva

 

"cd Bzip\ 1.0.2" för att det ska fungera. Prova att skriva första två bokstäverna i namnet, och tryck tab några gånger och se vilka förslag du får. Angående stora och små bokstäver, så om en fil heter "Fisk", så måste du skriva just så - inte "FISK" eller "fisk".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ditt första förslag får jag bara: "bin/bash" alltså inte hela raden som du har här.

 

Ditt andra förslag har jag också testat men får fortfarande:

 

"Katalogen eller filen finns inte"

 

Snacka om frustrerande!

 

Har också testat de två första bokstäverna i namnet och trycker TAB några gånger, men då får jag bara pip-ljud från PC-högtalaren.

 

Undrar om det är någon slags demoversion av Red Hat 7.1 jag har fått tag i. Tiden har kanske gått ut för att den ska fungera korrekt.

 

Blir så irriterad!!!

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/bin/bash är också ok.

 

Prova att skriva "mc". Med lite tur har du Midnight Commander (funkar ungefär som norton commander), och kan vandra runt med den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

MD!

 

Ah, skrev cd Bzip och tryckte TAB. Då fick jag Bzip2\ 1.0.2/ och tryckte enter. Voilá! Då funkade det!

 

Provade att installera Bzip2 för min version, men fick reda på att den redan var installerad. Fast hur får man tag på den? Kan man packa upp vilka filer som helst med Bzip?

 

Hur gör man smidigast när man ska packa upp ett program?

 

Ska testa mc också...

Nu har jag testat mc. Har det också installerat. Verkar schysst!

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-03 18:48:16 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...