Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp, har jag missat något!


Rolfgkohler

Rekommendera Poster

Är man tvungen att köra datorer på jordat eluttag? Om det nu är så, varför? Går det lika bra om man har jordfelsbrytare installerat?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns helt fel så beror det på att ett jordat uttag leder bort strålningen (den lilla som finns) så det är nog ingen fara så länge du tål lite sånt :)

 

Har för mig att det står lite som strålning ifrån dataskärmar på www.ssi.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dators powersupply har rejäla läckströmmar till chassit, de slipper du om du har jordat. En typ av potentialutjämning helt enkelt.

 

Tro mig, har jobbat med el i 18 år.

 

[inlägget ändrat 2002-12-31 11:20:31 av PPC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

PPC har helt rätt. Dessa läckströmmar berör inte datorn i vanliga fall, men om man skall koppla in "tredjepartsgrejor", dvs. en tv eller ett nätverk eller ett modem kan det bli såpass potentialskillnad att det blir en "kyss". Som kan fördärva grafikkortet, nätverkskortet eller att man själv helt enkelt får en stöt.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som kan fördärva grafikkortet, nätverkskortet eller att man själv helt enkelt får en stöt.

....eller min nya Pioneer Surround- förstärkare när jag kopplade in ljudkortet !

 

Jonas - Numera med jordad PC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå diskuterar el ...

...har rejäla läckströmmar till chassit

 

Var kommer läckströmmen från och varför ?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att vara på den säkra sidan måste man väl isåfall jorda alla "trejdepartsgrejor" samt datorn, eller?

 

De vanliga problemen är om jag förstått det rätt brus i högtalarna hos ex. stereon och flimmer på ex. tvn...

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, då måste det vara därför jag får "kyssar" hela tiden av min dator. Jag är rädd för den. Hela chassit är strömförande...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kommer läckströmmen från och varför ?!

 

Trafon har inte galvaniskt skilda lindningar, en billigare tillverkningsmetod.

 

[inlägget ändrat 2003-01-01 21:52:13 av PPC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm..

 

blir lite osäker..

 

hur är det om man har flera datorer i ett nätverk varav inte alla har jordade uttag?

 

Eller om man kopplar datorn till en TV som inte är jordad

 

Jag vet inte vilka skador som kan inträffa då man har ojordat - men sätskilt vanliga eller allvarliga tror jag inte att det är. Men när man blandar kan det bli andra bullar om jag förstått det rätt...

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Om man bor i en lägenhet som det bara finns ojordade uttag, förutom i köket. Då blir det lite problem!

 

Själv kör jag med ett jordat grenuttag. Har inte skadat något och inte hör jag brus från stereons högtalare eller får störningar på TV:n heller.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Sitter det några trafos överhuvud taget i nätdelarna nuförtiden? (Det var ett tag sedan jag öppnade en nätdel)

 

Man kan ju fixa fram allt vad man behöver i spänningsväg med halvledare nuförtiden.. (Det är därför rakapparater exempelvis är så små idag och inte väger något och samtidigt kan gå på allt från 70 volt-260 volt utan omkopplare...) En oerhört förenklad men fullt fungerande nätdel: glassäkring, drossel, avstörningskonding, brygga, glättningskonding, spänningsregulator med ö-hettningsskydd, och som tål 240 volt in, glättnings- och reservoarkonding på utgången. Klart!

Inte undra på att det blir läckströmmar då! (Jag har byggt ännu enklare nätdelar med zenerdioder, men det vill jag helst inte erkänna.. ;-)

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det finns en möjlighet att få datorn säker utan att man behöver jorda den, eller ens jorda uttagen.. Skaffa en skyddstrafo! (En skyddstrafo är en transformator som galvaniskt skiljer datorn från elnätet. Förhållande 1:1)

 

Problemet är väl att man behöver en skyddstrafo på 500 watt. (minst). Har man laserskrivare så måste man koppla dessa också antingen på samma skyddstrafo (då räcker inte 500w) eller på egna. Med andra ord: De få kronor som nätdelstillverkaren sparat in på nätdelen, får man som konsument lägga ut tusenlappar på för att rätta till..

 

Där har vi väl förresten en fördel med macen? Dessa är väl ofta dubbelisolerade? (ett märke som finns på alla produkter som har europakontakt: ¤ ser det ut som. (två fyrkanter i varandra). (europakontakt=den platta strömkontakten som de flesta tv-apparater, videoapparater etc. levereras med.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl för att Apple sparar in åtskilliga kronor på att använda sämsta möjliga plast till datorlådan istället för plåt? Då har de juh råd att fixa till nätdelen - om de inte dessutom måste det pga plastlådan? :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plast till datorlådan

 

Jag har aldrig kikat inne i en Mac, finns det verkligen inget metallchassi alls i en sådan? Verkar lite Dinkey, tycker jag. Eller gäller det bara iMac:en?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Tvärt om. Har man plastlåda behöver inte nätdelen vara särskilt säker..

;-)

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när man blandar kan det bli andra bullar om jag förstått det rätt...

 

Det rekommenderas starkt att inte ställa en jordad apparat bredvid (inom räckhåll från varandra) en ojordad apparat. Om du själv inte är i kontakt med jordat föremål (diskbänk, v.buret element osv.) behöver det inte innebära att du får en stöt om du tar i en strömförande apparaten men skulle du samtidigt ta i ett jordat föremål åker du garanterat på en stöt.

I detta fall är jordfelsbrytare en ev. livräddare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd. Jag har forskat lite grann på annat håll och det jag med bestämdhet fått veta är att det är direkt förkastligt att dra en jordad kabel från tex köket för att jorda en dator. Ska man jorda datorn ska hela rummet vara jordat och har man två eller flera datorer som hänger ihop, ja då får man jorda alla rum som det berör.

 

Jag låter mina datorer vara ojordade i fortsättningen. Det har fungerat utan problem i tre år.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har forskat lite grann på annat håll och det jag med bestämdhet fått veta är att det är direkt förkastligt att dra en jordad kabel från tex köket för att jorda en dator.

 

När du på annat håll fick veta - vad angavs för skäl till att det skulle vara "direkt förkastligt"?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.elsak.se/vanlfrag/privatpersoner/svar/installation/mitten.htm#5

5. Kan jag ansluta datorn via en förlängningssladd från ett jordat utrymme, t ex köket, in till det ojordade utrymmet där jag vill installera datorn?

 

Nej, det kan medföra risker vid användning av apparater som är anslutna till de ojordade vägguttagen. En ojordad apparat som blir strömförande i en jordad miljö kan bli livsfarlig. Håller man i apparaten och samtidigt kommer i kontakt med något jordförbundet föremål, i det här fallet datorn, söker sig strömmen till jord via kroppen. Om en apparat ska anslutas till ett jordat vägguttag måste alla vägguttag i det rum där apparaten finns vara jordade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...