Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp, har jag missat något!


Rolfgkohler

Rekommendera Poster

hur är det om man har flera datorer i ett nätverk varav inte alla har jordade uttag?

Om du kopplar ihop datorerna med en oskärmad CAT5 kabel är det inga problem om datorerna är i olika rum. Om du däremot använder en coaxialkabel kan det bli jordströmmar genom kabeln.

En TV är väl normalt inte jordad via el-nätet, även om man har jordade uttag. Signalkablarna till TVn är väl också isolerade från jord så det skall inte vara något problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En TV är väl normalt inte jordad via el-nätet, även om man har jordade uttag. Signalkablarna till TVn är väl också isolerade från jord så det skall inte vara något problem

 

visst Tvn är inte jordad, men ivartfall så uppstår det ett 50 Hz brumm mellan min TV och dator när datorn är jordad och antennen är inkopplad i TVn. Detta borde innebära att TVns antennsladd är i kontakt med jord.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en apparat ska anslutas till ett jordat vägguttag måste alla vägguttag i det rum där apparaten finns vara jordade.

Nuförtiden levereras väl många produkter med sk europaproppar, dvs de små platta (ojordade) stickkontakterna som passar i såväl jordade som ojordade uttag. Det hjälper alltså inte mycket om uttagen i rummen är jordade, många människor lär väl plugga i dem allt som går....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En apparat med europakontakt är också dubbelisolerad, en fyrkant inuti en större fyrkant.

Den är godkänd att anv. tillsammans med jordade apparater. En apparat som är dubbelisolerad inte ska kunna bli strömförande och därmed ska ingen elchock kunna uppstå genom att man

samtidigt kommer i kontakt med något jordförbundet föremål

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄNDRADE MIG TILL SIST och jordade bägge mina datorer som är kopplade i ett nätverk samt till internet. Jag ser ingen större fara med det då alla ojordade elapparater jag har i närheten är plattas sk eurokotakter vilket innebär att de är dubbelisolerade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...