Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertera GIF till JPEG


TicoRoman

Rekommendera Poster

Eftersom GD Graphics Library sedan version 1.3 (lr något sådant) ej kan hantera GIF-filer undrar jag följande:

 

Känner ni till någon "class" lr liknande som omvandlar eventuella GIF-ar till exempelvist JPEG innan bilden skickas vidare till GD för behandling?

 

Då webbsajten slutligen ska hostas av något webbhotell, har jag ingen möjlighet att "installera" grejer på servern, utan endast kan använda mig av saker-som-ej-kräver-installation.

 

Tacksamm för svar!

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommentarerna längst ner på den här sidan: http://www.php.net/manual/en/function.imagecreatefromgif.php

innehåller en del tips. Den bästa lösningen är förstås att skrota gif helt och hållet och använda png istället. Tänk på att jpeg är ett förstörande förmat och passar inte så bra till "grafik" utan bäst till fotografiska bilder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något sådant tror jag tyvärr inte att det finns.

 

Jag skulle föreslå ImageMagick, men det måste ju installeras på servern i fråga.

 

Det finns några PHP-klasser som skapar GIF-bilder, men då handlar det om 1x1 pixlar stora enfärgade saker att använda i diagram osv.

 

Lösningen är ju annars att strunta i GIF, och använda dig av PNG istället. PNG är numera vida spritt, och även om IE har lite problem med 32-bitars alphatransparans, så fungerar det precis som GIFar (som har max 8 bitar färgdjup).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag vill ha GIF-funktionalitet är att det handlar om "en community" där användarna ska kunna ladda upp egna bilder. Det är dessa bilder som ska behandlas sedan (skapa "thumbnails" osv...).

 

Därför känns det lite "fel" att omöjliggöra uppladdning av GIF-ar då formatet är mycket spritt. Jag blir dock illa tvungen att göra så, då det inte verkar finnas någon särskilt bra lösning på problemet....

 

Tack för svaren.

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

[inlägget ändrat 2002-12-30 12:42:49 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan du ju göra så här:

 

If GD doesn't support GIFs & gif2png is not available & you are not an administrator, you can install it in your account like this:

 

create do.php:

<?

global $do;

passthru($do);

?>

 

then upload gif2png-2.4.6.tar.gz, unpack and install it:

do.php?do=tar+-xvzf+gif2png-2.4.6.tar.gz

do.php?do=gif2png-2.4.5/configure

do.php?do=make

 

Then remove all files except gif2png. Don't forget to remove do.php as it is a serious security hole in your system.

 

Och sen köra gif2png från ditt konto. Förutsätter att hotellet kör någon *nix.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm jag läste det där också, men på något sätt så känns det lite hmm skumt. Som att utnyttja ett "säkerhetshål" och installera något som man egentligen inte får installera. Eller? :)

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som att utnyttja ett "säkerhetshål" och installera något som man egentligen inte får installera.

Precis, jag skulel då inte göra detta om det inte står i kontraktet att man får installera egna program på servern.

Du kan ju kontakta webbhotellet och förmå dem att installera gif2png annars? Det är ju ett så litet program...

 

Vad betalar du förresten för ditt nuvuarande webbhotell? Jag kanske kan erbjuda dig något, hos mig ;)

Vi här i PHP-forumet måste hålla ihop... Kontakta mig på cariadon_ffol-AT-linux.nu.

 

Angående mitt tidigare uttalande om IE och icke-fungerande 32-bit PNGer, så hittade jag just denna mycket intressanta sida, med ett exempel som visar hur man kan få in en alpha-transparent bild även i IE > 5.5.

http://www.alistapart.com/stories/pngopacity/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betalar du förresten för ditt nuvuarande webbhotell? Jag kanske kan erbjuda dig något, hos mig ;)

Vi här i PHP-forumet måste hålla ihop... Kontakta mig på cariadon_ffol-AT-linux.nu.

Min "personliga" webbsajt är hostad på en alldeles för dyr lösning. Enda anledningen till att jag är kvar är att avtalet förnyades automatiskt (dumt avtal) och jag glömde att säga upp den. :)

 

Projektet (community/nätsamhälle;)) som jag håller på nu har jag tänkt placera (blir inte färdigt än på ett tag) på http://www.b-one.nu . Bara pga deras snabba lina och "strategiska" placering. 2x100 MB i Köpenhamn. (de är iofs ett osäkert kort - erbjuder alldeles för mycket FÖR billigt.)

 

Men visst är jag intresserad av ditt förslag oxå. Mailar iväg några rader snart... ;)

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

[inlägget ändrat 2002-12-30 23:40:35 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...