Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formater och ominstallera i XP


holshaflsö

Rekommendera Poster

Jag har två frågor hoppas få hjälp.

Hur formarterar en dator helt med xp , det är ju inte så lätt och komma in i dos bara.

Och sen när man har formaterat allt hur gör man då för att starta cd utan att gå in och ändra i BIOS. finns det inget program eller nåt som man kan lägga på en diskett eller nåt.

Hjälp!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är väl att bara se till att datorn kan boota från CD, och sedan stoppa i XP-skivan och starta med den. Den innehåller fullständiga formatteringsmöjligheter.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första du skall göra är att skaffa en dos diskett.

Gå t.ex till en dator som har windows 98 och skriv sys a:

Sedan startar du datorn med denna diskett går in i fdisk här beror det på hur dina partioner ser ut.

Tar bort den primära partionen skappar sedan en ny och anger den som primär startar sedan om datorn med disketten i.

Skriver vid dos prompten format c:

Du undrar hur man startar med skivan dom flesta moderna datorer känner av det automatisk med det kan krävas att man går in och ändrar på bootordingen.

Det är inget farligt.

Om du inte vill gå in i bios så starta med din dos diskett skriv smartdrv för att snabba upp det hella.

Gå sedan in i cd:n t.ex z: gå sedan in i i386 katalogen skriv sedan winnt Enter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, stopp, herreguud!

Glöm allt med disketter och dos och följ Dom Tomas råd.

Boota med Windows-skivan och följ alla instruktioner.

Skulle den inte boota är det inget märkvärdigt att gå in i BIOS och ändra lite i Boot Device Priority. Sätt CDROM före HDD bara.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anp varför så rädd för disketter?

Det är ju trots allt roligt att gå in och pula i fdisk speciellt om man har många partioner.

Eller blir du nervös?

haha

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Min dator hängde sig vid XP-installationen.. När den skulle boota från CD skrev den "no emulation" och sedan hände inget mer. (blinkade markör i 20 minuter, stängde av burken).. Varför vet jag inte. Jag fick installera win98 först, och inifrån win98 installera XP. Det gick utmärkt. Men lite krångligt är det ju.. (XP tog sedan brt win98, så det blev en clean install ändå)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...