Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätconfig i DOS


extatic

Rekommendera Poster

Sitter med en Compaq Armada 7400 med enbart en diskstation. Jag har inget OS på den i nuläget, men vill installera. Hur går jag tillväga!?

 

Jag har installerat drivrutiner för nätverkskortet, men jag kommer inte ihåg hur jag ska få det att lira! Hur assignar jag en ipadress? Eventuellt enablar dhcp?

 

Vore guld värt om någon kunnig kunde hjälpa mig med en liten guide! Tack!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste skapa en bottbar diskett som laddar både drv på nätkortet och ett protokoll.

Det måste vara samma protokoll som dom andra datorerna i nätverket använder.

På www.bootdisk.com kan du både hitta mallar och guider.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Jo, jag visste att man måste ladda drivare o protokoll, men problemet jag hade var att konfigurera nätet. Jag hittade ingen info på Bootdisk.com, men hittade följande på http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/itsolutions/network/deploy/confeat/tcpboot.asp som hjälpte mig! Så nu har jag dragit igång maskinen med ip och drivare.

 

Dock så dök ett annat problem upp.. . Jag vill connecta min DOS maskin till ett share på en w2k maskin, men när jag försöker med "net use" så får jag felmeddelandet; "Error 53: The computer name specified in the network path cannot be located."

 

Jag förstår inte vad som är fel? Att pinga fungerar fint, från båda hållen, så jag tar tacksamt mot tips på vad jag kan göra för att lyckas connecta!

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för mapp du delar ut?

Kom ihåg det viktiga med behörigheter om t.ex användaren kalle skall kunna komma åt din andra dator så måste kalle med lösenord logga in på nätverket.

Det kan man ange i disketten.

Att du kan pinga är ett bra tecken det visar att du har kommunikation och att dom kommer åt varandra.

Men som sagt titta på behörigheterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du skrivit så här:

net use p: \\server\katalog

 

Den raden kan man lägga till i startfilerna så att varje gång man bottar med diskett så mappar den upp katalogen.

I system filen kan man lägga till följande rad:

USERNAME=xxx

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...