Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win98-soundblaster


Tommy

Rekommendera Poster

Hej, hoppas nån kan hjälpa till, ljudet funkar inte efter uppgradering win95-win98, man hör bara något som hackar från .wav-filer, windows påstår att alla drivrutiner är korrekta och att det inte finns några konflikter i enhetshanteraren, har testat olika spelare men samma elände överallt.

I "Multimedia" är allt frid och fröjd förutom att jag har för mig att det ska finnas en "wave-device for modem", detsamma i enhetshanteraren,

kan det ha med problemet att göra?

Pentium 300

Sb AWE 32 ljudkort

Us robotics modem

Pci-kort för nätverk

skrivare

tyvärr kan jag inte mer om utrustningen då datorn står i Göteborg och jag försöker hjälpa en kompis över telefon med detta.

Tacksam för alla förslag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du, problemet är att ljudet funkar överhuvudtaget inte, varken i dos eller win98.

Vad gäller ljud i dos, kolla i autoexec att du har "SET BLASTER=A220 I7 D1 T2" eller liknande rad, kolla sen att det stämmer med inställningarna i windows.

Tack för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du testat att byta IRQ för kortet?

Jag har haft ett liknande problem som du beskriver i win98, där ljudet liksom "klipps av". Men windows visar inte att det finns några konflikter alls.

 

Jag hade ett SB16 i den datorn och när jag bytte IRQ från 9 till 5 så fungerade det. Häromdan fick jag ett AWE 64 över och stoppade det i den maskinen. Precis samma resultat. Ljudet klipps av. Windows tilldelade kortet IRQ 9, vilket borde funka utmärkt, men även med detta kortet fick jag alltså samma problem. Bytte till IRQ 5 istället och problemen var borta!

 

Give it a try!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...