Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Programtips önskas


ns

Rekommendera Poster

Jag har letat på versiontracker och andra ställen efter diverse program till OS X men det finns så många att välja på så lite tips i rätt riktning vore bra. Jag vill ha följande programtyper helst freeware:

 

1. mp3-spelare som klarar allt det vanligaste med spellistor och ID3-taggar och sånt. iTunes tycker jag verkar omständigt, jag vill ha nåt i stil med Winamp. Varför får förresten mp3or kopierade från PC helt knäppa namn? Klarar inte mac långa filnamn? När jag kopierade över dem (över nätverk) var jag iofs inne i OS9, OSX kanske är bättre?

 

2. FTP-klient, inga särskilda krav egentligen, det ska klara det ett FTP-program ska klara helt enkelt.

 

3. Bildvisningsprogram i stil med ACDSee för PC. Vill kunna bläddra runt på hårddisken och se tumnaglar på de bilder som finns i mapparna och även kunna se i fullformat och göra bildspel och sånt. iPhoto kanske är det bästa?

 

4. HTML-editor. Använder Homesite på PC så nåt i stil med det. Har hört många som rekommenderar BBEdit men det är lite dyrt, duger BBEdit lite?

Grundkraven är färgkodning för HTML, ASP, javascript och PHP. Är inte ute efter något flådigt WYSIWYG-program utan bara en enkel texteditor med lite smarta funktioner för förenkla arbetet.

 

5. MySQL-admin. Både för att ansluta till en lokal MySQL (för den finns väl till OSX?) och externa. Vill bara kunna se och ändra tabellstrukturer och skapa nya tabeller och så.

 

6. Diverse systemprogram för typ defragmentering och annat som kan vara bra för att hålla prestandan så bra som möjligt.

 

7. Annat roligt som gör datorn roligare/snyggare/bättre.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ge iTunes en chans! Den ÄR bra och det enda jag använder nuförtiden (det senaste åren). iTunes är oslagbar med många effekter och du kan lätt konvertera dina egna CD-skivor till mp3.

 

2. Transmit gillar jag. Väldigt Macig och snygg.

 

3. iView Multimedia. Finns inget bättre! Enligt Cap&Design så bra att den borde finnas för Windows också.

 

4. BBEdit, hands down.

 

5. Ingen aning.

 

6. Nu behöver inte OS X defragmenteras så mycket, men om du känner dig säkrare med ett verktygsprogram föreslår jag att du KÖPER ett ypperligt program som heter Drive 10.

 

7. Tinkertools är nyttigt och bra. Kanske DragThing kan vara bra också. Finns många roliga program och allt är så personligt så det är svårt att rekommendera något speciellt.

 

 

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, en fråga om iTunes. När jag lägger upp spellistor där så verkar det som alla filer jag väljer kopieras till en ny mapp. Det tar onödig tid och onödigt utrymme, kan man få bort den funktionen så kan jag ge det ett nytt försök.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I iTunes inställningar på avancerat kan du ange om du vill att filerna ska kopieras till Mappen iTunes.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Vill egentligen bara bekräfta iTunes och BBEdit som bra val, resten av inlägget minskar i relevans ju längre man läser. :)

 

Jag använder bara iTunes och är nöjd och glad med det. Saknar inga funktioner.

31 tecken är max i MacOS9 och 255 i MacOSX, så ditt antagande är helt riktigt när det gäller kapade filnamn.

 

BBEdit är helt enkelt bäst!

Jag klarar mig bra med BBEdit Lite, eftersom jag dessutom har CodeWarrior som kollar syntaxen i min programmering.

Det är bara att testa gratis-versionen för att se om det kan vara värt att investera i "riktiga" BBEdit se'n.

 

BareBones har förutom BBEdit även Super Get Info som tex. kan användas för editering av filtyp och skapare.

 

CodeWarrior är f.ö. den bästa och enda kompilatorn för Java,C++ m.fl. med Mac/Windows som både plattform och "target".

(fråga inte varför jag skrev det, det fanns ju inte ens med i frågan)

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej

 

 

Du skiver att iView Multimedia är bra/bäst. Jag brottas med iPhoto och vill på något sätt tycka att det är bra ( eftersom jag har det installerat). Och fungerar excellent bra med iMovie.

 

På vilket sätt är iView bättre?

 

 

T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iView används av många proffs, så det är väl ett argument. iPhoto vänder sig ju mest till hemanvändaren. Men om man tycker iView är för dyr kan man undersöka QPict (svensktillverkat) som är billigare men väldigt kompetent och har stöd för RAW-filer också.

 

 

http://www.qpict.net/

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...