Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kopieringsskydd


cita1

Rekommendera Poster

den ska gå att spela i datorn. Fungerar den i vanliga steroeon ska den fungera i datorn...

 

Prova med något annat program än Mediaspelaren, typ Winamp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att Marko går att spela i din dator... Jag har läst om den nånstans... Men du kan ju alltid prova med programmet Clone CD.

Det har alltid funkat med mig. Men jag vet inte om det tar musikcds...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla annars stereons utgång till datorn och spela in det "analogt" och klipp låt för låt och spara.. jobbigt kanske, men de funkar hur mycke kopieringsskydd det än är, så länge du kan spela upp den med någon form av spelare.

 

Undra hur de ska blocka den möjligheten att kopiera i framtiden.. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> den ska gå att spela i datorn.

> Fungerar den i vanliga steroeon ska

> den fungera i datorn...

 

Nej, tyvärr är det inte så längre. Det florerar trasiga skivor ute på marknaden som säljs precis som vanliga. Markoolio är en utav dem och ska alltså skapa problem om man försöker lyssna i en dator eller mp3-spelare. Skivbolagen har bestämt att det ska vara så för de tror att det ska få folk att köpa fler skivor.

 

Lyckas du ändå få den att fungera i din dator så, grattis, då är du kriminell. I alla fall snart, när EU-direktivet blivit lag. Att tipsa folk om hur man kan lyssna på skivan man har köpt kan också bli ett lagbrott. Lagen är väldigt generell och det återstår väl att se hur den kommer att tolkas.

 

Tills dess gör man bäst i att undvika kopieringsskyddade skivor och istället ladda ner den musik man vill ha från internet med olika fildelningsprogram. Det är ännu inte olagligt och den nya lagen förbjuder inte heller det.

 

Vill man göra rätt för sig kan man göra som jag och skicka pengar i ett kuvert till skivbolagen. Jag gjorde det mest för att göra en tydlig protest, men visst är det lite småhäftigt att ens hundralapp sitter på en anslagstavla på BMG:s kontor i Stockholm :-)

 

Slutligen, en varningslista över vilka skivor som är trasiga finns här: http://www.tydal.nu/se/cd/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Wrap skrev:

"Undra hur de ska blocka den möjligheten att kopiera i framtiden.. ;)"

 

Jodu, den har de redan tänkt på: I framtiden skall det inte gå att köpa apparater med analoga utgångar: Då pratar jag om allt ifrån CD-spelare till videospelare. Även vanliga grafikkort skall beröras. Hurdådå? Jo, genom att allt blir digitalt, skall man inte kunna kopiera är det tänkt. I framtiden skall till och med signalen mellan grafikkortet och den digitala bildskärmen vara kodad. Saknar den kodade signalen autenticeringsinformation, så vägrar bildskärmen visa bilden, eller stereon vägra spela skivan. Så jävligt tänker de alltså att göra för oss. Och så har de försökt täppa igen bakvägarna genom att lobba politikerna att förbjuda hacka ens egna grejor. Om jag äger en hårdvara så anser jag att jag har rätt att göra vad jag vill med den. Så sådana lagar tänker jag högaktligen (eller lågaktligen egentligen) skita i.

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man blir tvungen att modda sin nya 15000-kronors tv för att koppla den till sin gamla stereo som har analog ingång? Näh det här gillar jag inte... Gamla stereoapparater/cd-spelare skulle ju bli eftertraktade på marknaden i alla fall. "Säljes: CD med analog ut 10 år gammal- 6000:- + frakt"

 

//Telle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur kul är det att köpa 6st orginalskivor av varje artist

för att man ej kan göra kopia

på ett vettigt sätt man blir

tvungen att gå tillbaka till

kasettband eller tvingas ladda

ner från internät och bli

lagbrytare då får dom ju

inte sälja ens en skiva

per hushåll?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har en terratec mp3po kan ej lyssna

på ugglas senaste i min stereo vilket

gjorde att skivan var oanvändbar

hur kul är detta kommer ej

att köpa fler skivor med kopieringsskydd man får väl ta

en funderare på att bli

lagbrytare och tanka hem den

iställetdå får man ju den i mp3

format och kan lägga in den

direkt i stereons hårdiskarkiv

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för listan skivbolagen

är ju inte precis duktiga

på att tala om att dom säljer

en produkt som man ej kan

spela dom tror väl att man

luras mer än en gång

vem vill köpa en produkt

som ej fungerar tur att

det finns andra skivbolag

synd om artisten som blir

bortvald av skivköparen i det

här fallet jag i fortsättningen

cdskivorna skulle ha en stor

varningstriangel köpes men

inga garantier att du kan

lyssna andvänds som prydnad eller

frisbee

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I framtiden skall det inte gå att köpa apparater med analoga utgångar

 

Gamla analoga stereoanläggningar kommer att bli guld värda i framtiden.

Låter dessutom bättre - Kanske inte på papperet men i mina öron.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I framtiden skall det inte gå att köpa apparater med analoga utgångar

 

Du måste ju skicka en anlog signal till förstärkaren. Det går inte att lyssna på en digital dataström ur högtalarna hur gärna skivbolagen än vill. Alltså måste det alltid finnas någonstans i elektroniken där detta går att kringå. "Moddningar" av exempelvis DVD-spelare och TV-spel är ingen ovanlig företeelse idag och säkerligen skulle liknande ske med kopieringsskyddade stereoanläggningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

winamp fungerar till markolio

nu kan jag åtminstone spela skivan

 

Då skulle du ju kunna använda output-plug-ins i Winamp och spara ner den på din HDD, sen behöver du inte ens plocka fram CD´n för att lyssna.

 

(glöm bara inte att ändra tillbaka till Directsound output när du är klar).

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...