Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern HDD med firewire


FredrikKarlsson

Rekommendera Poster

FredrikKarlsson

Hej!

 

Finns det någon här som har lite mer omfattande erfarenhet av användning av extern hårddisk med firewire?

 

Jag har lånat en för att jämföra den med den interna i min bärbara dator. I rena prestandatest är det STOR skillnad, och jag gjorde några enkla praktiska test som visade på skillnader även där.

 

Är det någon som har efarenheter av mer "avancerad" använding - mer än bara att lagra t.ex. film eller filer? Jag tänker mig t.ex. installera & köra program från FW-disken, köra swapfilen på FW-disken osv?

 

Summan av kardemumman är att jag vill öka prestandan på hela datorn så mycket som möjligt å funderar då på om den externa hårddisken kan vara till nytta..

 

[inlägget ändrat 2002-12-14 15:39:34 av FredrikKarlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope. Visserligen har dom allra senaste adaptrarna (dom som omvandlar från firewire till IDE i låden, vilket det handlar om i 99% av fallen) blivit markant bättre bara det senaste året - så har du en 'gammal' firewirelåda kan det löna sig att byta till en modernare...

 

...men någon motsvarande prestanda mot en intern ide-hårddisk kommer vi nog inte att uppleva förräns det tillverkas hårddiskar med firewiregränssnitt som standard. Fördelen med firewirediskar är helt enkelt att dom går att ta med, är enkla att ansluta och går att byta under drift. STR är oftast tillräckligt

för enklare videoredigering i DV-format också - men att köra program och liknande låter verkligen tvivelaktigt.

 

Vi får anta att du har någon bra anledning till att använda externa diskar, men vill du öka prestanda är juh interna diskar ett avsevärt mycket smartare drag, både ur prestandamässigt såväl som kostnadsmässig synvinkel :D

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...