Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör jag så att jag får fram bara 2 grejer av a


DNAGoa

Rekommendera Poster

Som man kan se på denna community så finns det väl många som har sett att det är max 50 stycken saker som vissas som max, så min enkla fråga är hur gör man detta, eller är detta program som justerar det eller är det ren kod som gäller här också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

select * from forum limit 0, 50

 

Så ser det ut om du använder mySQL. Det är alltså i SQL servern som du plockar ut de 50 meddelanden du vill se.

 

Manualen till mySQL hittar du här: http://www.mysql.com/manual

 

Hur du gör med andra databaser är väldigt olika, i MSSQL använder du till exempel top 50 istället. Själv tycker jag att limit är bra mycket smartare än top i MSSQL.

 

Hur det funkar i andra databaser kan inte jag svara på eftersom jag inte brukar jobba med några andra...

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kunde jag redan detta alltså frågan är kanske fel ställd, men hur ska jag vissa detta så att den bara visar mig 10 eller 20 eller kanske 30 av mina saker på databasen med en prev och next funktion, kanske lite jobbigt att göra eller finns det fin fina guider som hjälper mig att göra detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

select * from forum limit 0, 50

 

:)

 

Allvarligt talat så gör du så ändå. Om du vill ha previous och next så är det ju bara att plussa på.

 

Säg att du har en sida där ovanstående SQL kod har körts, då placerar du ut en länk som säger ungefär såhär:

 

<a href="forum.php?next=50">next</a><

 

Dvs, du plussar på 50 hela tiden i länken och i SQL strängen.

 

På nästa sida blir då alltså SQL koden såhär:

 

select * from forum limit $_GET['next'], 50

 

på den sidan blir länken:

 

<a href="forum.php?next=100">

 

Gör nu inte bara exakt som jag har skrivit, utan kolla indatat innan du kör det i SQL strängen, detta eftersom det kan vara farligt att göra på detta sätt. Läs mer om hur du gör SQL anrop säkrare i Cariads eminenta text på denna länk:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=368153

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

[inlägget ändrat 2002-12-11 21:36:16 av Bj0rN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...