Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plagiera webbplats?


AlexS

Rekommendera Poster

Jag undrar om det är någon som känner till vad som gäller rörande upphovsrätten för webbplatser?

 

Anledningen till att jag frågar är att jag jobbar på ett företag som just har fått reda på att vår webbplats blivit kopierad rakt av och lanserad av ett annat företag. Det enda som har ändrats är färgton, texter och ett par bilder (jag väljer att för tillfället inte avslöja vare sig vår hemsida eller den plagierade sidan pga att jag inte riktigt vet hur vi ska handskas med situationen).

 

Det sjukaste av allt är att det hela är otroligt amatörmässigt genomfört. Man kan t ex kolla källkoden på varje sida och överst hittar man en tagg som skapats av det program som laddat ned sidan och som innehåller en direkt länk till originalsidan på vår server.

 

Vidare har de inte ens orkat byta filnamn på bilder osv, vilket innebär att man kan söka i koden och finna saker som t ex "om_[företagsnamnet].gif" etc. Layout, knappar mm mm har kvar sitt ursprungsutseende.

 

Vi kan såklart inte låta bli att bli lite smickrade, men det som är allra konstigast är att företaget som plankat oss är rätt så stort och sitter inne på riktigt bra referenser. Enligt egen utsago är man störst i Norden inom sitt område.

 

Min fråga är därför: hur ska vi gå vidare med detta? Finns det några exempel på liknande fall? Ska vi stämma dem? Ska vi bara skratta? Hade det varit ett litet källarföretag hade vi nog gjort det sistnämnda men nu när situationen är som den är kan vi inte riktigt bestämma oss.

 

Vi har sparat ned hela deras sida så att vi har kvar en kopia utifall att de av någon anledning skulle bli varse att vi känner till det hela och om de då raderar sidan. Kan man använda det för att stödja sin sak? Vart skall man vända sig för att få bukt med detta? Polisstationen känns ju inte riktigt aktuell.

 

[inlägget ändrat 2002-12-10 23:31:19 av Leksander]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga! Hoppas det kommer bra svar för jag skulle också vilja veta lite om detta.

 

Om designen på webbplatsen är så pass unik att det är minimal risk att någon annan gör en likadan webbplats av en ren slump, så borde den vara skyddad på nåt sätt. Det är min åsikt...

 

~ Stefan ~

 

”Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon.”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni bör först skicka ett formellt klagomål till företaget i fråga. Det är ju tänkbart att de har lagt ut jobbet på en frilansare och således inte är medvetna om att deras sajt är en rip-off. Håll en hövlig ton, men det är inte fel att åtminstone nämna "rättsliga åtgärder".

 

En del väljer att också meddela sajtens webbhotell för att sätta ytterligare press.

 

Här kanske du kan hitta lite länkar och vägledning:

http://www.pirated-sites.com/faqs/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här verkar ju solklart. Undrar om det är samma sak världen över? Det känns nästan så.

 

Don't you have to register a work to own the copyright?

 

No. As soon as an idea takes a tangible form, be it on canvas, cd, photoshop, whatever, it becomes a) copyrightable, and B) copyrighted. The owner of the copyright is the creator, or the person/company that creator is working on behalf of.

 

Registration is not neccessary, but is beneficial if it looks as if you may have to protect your work(s) from infringement.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...