Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

KRIS !!!!!!!!!!


lillen_009

Rekommendera Poster

Håller på att installera XP Pro för första gången i livet. Har bara haft 98:an förut, men hur gör man egentligen. Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde när jag installerade 98:an. Jag fick datorn hopmonterad fast med OS:et oinstallerat. Jag har det och en startdiskett. När jag knäpper igång datorn och sätter i startdisketten kommer jag till den vanliga svarta skärmbilden. Det står då a:

Jag kan skriva c:\ så hdd:n verkar vara formaterad. Men jag kommer inte åt cd eller brännare. För det första vet jag inte vilka enheter de ligger på och de ska vara installerade. När jag provar med d:\ eller e:\ kommer följande upp. "Invalid drive specification"

 

När jag provar göra något på c:\ kommer detta upp. Bad comment or filename:

 

Vad ska jag göra?? Datoraffären ska ha monterat och installerat all hårdvara.

 

:thumbsup: Poängvarning utfärdas till bra svar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota med CD-skivan i. Möjligtvis måste du in i BIOS och ställa om att bootning skall ske från CD.

Startdisketten skall inte behövas.

Du kan välja att formatera hårdisken under XP installationen.

 

MVH// Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan partitionera/formattera och installera direkt med XP-skivan. Ställ in i BIOS att CD-ROM är första boot-alternativet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag är dum, men hur kommer man in i BIOS?? Har aldrig håller på med det. Hur ska jag kunna ställa om till att läsa från CD (i BIOS)??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vilken maskin man har, vilken var det du hade ?

 

Prova med under uppstarten att hålla nere F1 eller F2 eller Esc eller Delete - knappen.

 

Det brukar ibland stå i början av uppstarten vilken knapp man skall trycka på.

 

To enter setup press ...

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-12-10 14:12:07 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte spela någon roll vilken startordning som står i BIOS eftersom datorn inte hittar något operativsystem förrän den kommer till cd:n och då brukar det gå alldeles utmärkt att sköta installationen via xp-installationsskivan.

 

Mitt förslag är alltså att du skippar startskivan och endast har XP i cd sen är det bara att köra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande inte löst mitt problem.

 

När man ska starta så känner den inte av vare sig CD:n eller brännaren. Den känner bara av A:\ och C:\. När jag kikar i BIOS så står det namnen på"secondary master" resp "secondary slave" , dvs CDROM och brännare. Hur får man enheterna att kunna visas vid installationen?? I BIOS ser man dem ju fast när man avslutar BIOS och återgår till starten av installationen så känner den inte av annat än A och C. Skriver man d:\ (CDROM) så får man följande meddelande "Invalid drive specification". Vad ska jag göra.

 

Finns det någon som bor i Växjö och kan hjälpa mig att få det att fungera betalar jag gärna en summa...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, de menar att xp-skivan ska vara i cd-spelaren när du slår på strömmen.

Datorn måste starta med skivan i.

Gör så här.

1. Starta datorn.

2. Lägg i skivan.

3. Stäng av datorn.

4. Starta datorn.

5. Kan datorn starta med en skiva (vilket de flesta moderna datorer kan) så bör du få frågan "Tryck på valfri tangent för att starta med cd". Gör det.

6. Får du aldrig frågan "Tryck osv" så måste du in i BIOS och ändra Startsekvens (Boot order). CD:n ska vara överst. Upprepa sedan steg 1-5.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man ska starta så känner den inte av vare sig CD:n eller brännaren. Den känner bara av A:\ och C:\. När jag kikar i BIOS så står det namnen på"secondary master" resp "secondary slave" , dvs CDROM och brännare.

 

Om bios visar namnen på enheterna så fungerar de oftast.

 

Att du inte kommer åt CDn när du har startat med startdisketten beror på att du inte har laddat in några drivrutiner för cd-läsaren.

 

Har du provat att strunta i startdisketten och starta om datorn med cd-skivan i cd-läsaren som många har föreslagit?

 

Det som ska hända då är att du får upp något i stil med:

Booting from CD-ROM..
Press any key to boot from CD........

 

 

Om det inte funkar att starta med skivan i cd-läsaren, gör om men prova att ha den i cd-brännaren i stället.

 

-------------------------

 

Del två.. om inte det första funkar:

 

Gå in i BIOS, och berätta för oss vad som står på raden absolut längst upp (har jag för mig). Alltså vad det är för typ av bios (award etc). Det kan stå någon annanstans, men det borde synas på första sidan du ser när du kommer in i bios.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2002-12-10 16:59:36 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5. Kan datorn starta med en skiva (vilket de flesta moderna datorer kan) så bör du få frågan "Tryck på valfri tangent för att starta med cd". Gör det.

6. Får du aldrig frågan "Tryck osv" så måste du in i BIOS och ändra Startsekvens (Boot order). CD:n ska vara överst. Upprepa sedan steg 1-5.

Jag kommer aldrig så långt att jag får väla om jag vll starta med skiva eller inte. Jag kommer över huvudtaget ingenstans om jag inte har disketten i. Tar jag ur den när jag startar, säger den att dne måste ha något att boota från (även om CD:n är i). CDROM står som nr1 i Bootlistan i BIOS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack jonasn, men det fungerar tyvärr inte. När jag startar om med skivan i får jag:

 

Boot from CD

Boot from CD

 

och sedan händer det inte mer - får upp ett felmeddelande att det inte finns något att boota från. Om jag har disketten i kommer jag ett steg längre. (det står då a:\)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en skarp XP-skiva, dvs inte något piratkopierat trams? Det kan vara en möjlig felorsak om skivan inte är startbar...

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver väl (om jag inte minns helt fel)trycka ner en tangent för att starta från skivan, annars så fortsätter datorn att försöka boota från hårddisken.

Du kan ju klicka t ex mellanslag upp och ner, i lagom takt, när du startar datorn med XP-skivan i, så ska installationsprogrammet förhoppningsvis dra igång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju vara en väldigt dålig piratkopia då.

Jag har själv kopierat min plus att jag har bakat in SP1.

Och den är fullt bootbar, men det är klart att man behöver ju en bootimage för att få det hela till att fungera. :)

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar nästan som cd-spelaren (eller skivan?) är trasig.

Har du en brännare också? Testa att stoppa i skivan i den.

Om du har en burk med Win98 installerat i närheten så skapa en startdiskett där. Då får du med drivisar till cd:n.

Du kan också ladda ner en Win98 startdiskett från http://www.bootdisk.com/original.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...