Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Personlighet


mia

Rekommendera Poster

Min erfarenhet i dagsläget är att personlighet och social kompetens spelar större roll än arbetslivserfarenhet och ålder när man söker jobb inom IT-branschen.

 

Programmerare som sitter i en garderob, är folkskygga, dricker Joltcola och inte vågar prata med någon är säkerligen superduktiga på sitt jobb de utför, men de är livsfarliga för arbetsgivaren!

 

Varför dådå? Jo, när de väl försvinner från kontoret så försvinner även kunskapen, kunskapsdelning är fruktansvärt viktigt och är man som dem - dvs folkskygga så lär knappast någon annan ta del av deras kunskaper!

 

Kunskapsdelning är något av det viktigaste som bör förekomma på en arbetsplats om tex någon av de duktigaste skulle bli sjuk i 2 månader, vem ska då göra jobbet om han/hon inte delat med sig av sin kunskap till någon? Detta slutar i katastrof som de flesta IT-projekt i dagens läge gör dvs med överskriden budget, tidsplan mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis Wallman

Säkert sant, mitt senaste jobb fick jag trots att jag inte visste ett jota om det jag skulle arbeta med. Jag har i efterhand fått veta att flertalet av dom andra sökande var både mer erfarna och kunniga än mig, men uppenbarligen valde dom mig eftersom jag tror stenhårt på att man måste "gå ut hårt och sen öka", iallafall när det gäller jobbintervjuer. Dom första 10 sekunderna avgör ofta om man får jobbet eller inte. Det där om att "blyga pojkar får inte kyssa vackra flickor" är nog sant på fler områden, inte bara salivbytartävlingar. Om det inte hade luktat kanske man skulle tagit en öl innan.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

>mitt senaste jobb fick jag trots att

>jag inte visste ett jota om det jag

>skulle arbeta med.

 

*Host*host*

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=55820

=o)

 

P.S. på min förra arbetsplats hadde jag

remote controll, så när jag vart sjuk så

kunde jag fjärrstyra nätet, fixa

utskriftsköer osv... En orsak till detta

var att med varierande kompetens (6 mån

projekt)så kan man inte lita till de

andras problemlösnings förmåga. Det alltså

Catch22 i mitt fall med "info-sharing".

 

Mvh

Glenn

 

P.S. Tycker ni att det är väldigt drygt

när det kommer en nyexad Mcse som "kan allt"?

Ta då fram en Novell server och ge denne en

uppgift :o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag antar att jag ibland kan uppfattas som en av de, citat, "Programmerare som sitter i en garderob och är folkskygga"

 

Att man inte springer runt och pratar med folk på arbetsplatsen hela dagarna istället, ligger ju i sakens natur. Jag måste koncentrera mig till max för att hålla full kontroll över koden, det är mitt, bara mitt och ingen annans ansvar om det går fel.

 

Jag börjar bli hjärtligt trött på allt tjat om "social kompetens" är det enda som gäller. När jag lämnar jobbet, lämnar jag det bakom mig och är en levande glad människa med mycket stort socialt nätverk och ingen konstig enstöring.

 

Att så många IT-projekt slutar i katastrof, beror nog snarare på att man anställt alltför många människor med stor "social kompetens". Människor som är totalt okunniga i de tekniska frågor de blir satta till att lösa.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>P.S. på min förra arbetsplats hadde jag

>remote controll, så när jag vart sjuk så

>kunde jag fjärrstyra nätet, fixa

>utskriftsköer osv... En orsak till detta

>var att med varierande kompetens (6 mån

>projekt)så kan man inte lita till de

>andras problemlösnings förmåga.

 

Jag instämmer i detta.

Jag har haft flera projekt där relationer byggts upp mellan mig och uppdragsgivare samt samarbetspartners runt om i europa och där jag själv utvecklat den tekniska lösningen.

Det skulle vara i stort sett omöjligt att hela tiden informera alla kollegor om vilka nya kontakter som är involverade (då dessa har en tendens att öka under projektets gång) samt förklara mitt tankesätt hela tiden.

 

Detta ser jag som orealistiskt.

 

Om jag är borta kan jag koppla upp mig från närmsta telefonuttag och sköta krisartade uppgifter.

 

Ang. "Social Kompetens" så håller jag med om att det är bra att ha. Dock krävs djup kunskap om vad man håller på med för att utföra ett lyckat arbete.

En kund är kanske positivt inställd till en 'trevlig' projektarbetare i början, men om det sedan visar sig att det bara var "mycket snack och liten verkstad", så tror jag inte kunden kommer att återvända.

 

Att förlora en kund kan kosta miljarder kronor vilket innebär att jag personligen skulle prioritera djup kunskap framför 'sladdertacka'.

(Givetvis bör man inte bete sig som en grönsak hos kunden om man arbetar som konsult, utan försöka smälta in hos de lokalt anställda).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis Wallman

Glenn

 

Jag kan en hel del om både Windows NT och Novell så någon novis vill jag inte kalla mig. Arbetet gick ut på drift av ett nationellt WAN i ett litet europeiskt land ;)) och just den biten har jag inte sysslat med innan, därav "jag visste inte ett jota" =).

Beklagar att jag inte klarade upp det i min första post.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt !!!

 

"Social Kompetens" i sig gör inget projekt. Utan folk som kan sina saker, inne i en garderob eller inte, så tvärdör till och med det bästa projektet.

 

Frågan är inte "Social Kompetens", utan om man vågar och kan tala med andra. Alla dessa "HR" personer som mäter "Social Kompetens" med alla sina tester "120 frågor på 20 minuter, var ärlig..." glömmer lätt att jämförelsegruppen kanske är 35-45 åriga amerikaner, medans testerna görs på 20-30 åriga personer uppväxta i Sverige - kul typ... För att inte tala om alla psykologer som inte klarar av att se skogen för alla träden - sick...

 

Det är som vanligt: man måste ha rätt blandning av folk, och det svenska ordet "Lagom" är helt rätt - konstigt att det nästan enbart finns i det svenska språket....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Ta det inte personligt, det var en generallisering över alla "Know-It-All" tekniker.

 

Ett exempel; För inte så länge sedan råkade en av mina kompisar ut för följande vid den intervju:

 

Kompis: "Ok, vad trevligt, vad kan du då?"

PersonX: "Jag kan allt, Jag har en MCSE..."

 

Det är _DEN_ attityden jag inte gillar (Modell besservisser)

 

Glenn

 

(Personligen hade jag knackat på personens

panna och ropat "Hallå?!?!" och visat "PersonX"

till dörren)

 

Gott Nytt år på er,

Glenn

 

"Lagom Social kompetent" =o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Lite på efterslänten men...jag är så trött på tjafset på social kompetens. Vissa tror att det är att kunna snacka byxorna av en kund och vara hur trevlig och ytligt kallpratande som helst. Jag skulle hellre vilja tro att det är förmågan att kunna BEHÅLLA en kund även när det är lite fnurrigt? Nöd och lust även där...:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...