Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sammansättning av forum


Kristianstad

Rekommendera Poster

Hej!

Har ni tips på sammansättning av ett forum som har formen som Eforum. Det jag har problem med är att jag vill det skall stå:

Inlägg 1 (2)

 

2:an kan jag få rätt lätt, men hur bör jag bygga upp mina databaser för att kunna visa 1:an.

Problemet är att jag även vill ha möjlighet att radera ett inlägg och då skall det automatiskt ändras genom ett inte allt för kompicerat script.

 

Har ni några tips?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du måste ställa totala antalet svar/inlägg i relation till tiden för inläggen, dvs göra en form av tidsordning och sedan skriver man ut vilket läge i tidsordningen den har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du vilja utveckla din tankegång lite mer? Jag är lite trög nu på kvällningen...

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ju ha ett unikt id för varje inlägg/svar och ett gemensamt som länkar ihop svaren med rätt inlägg. totala antalet kan du få lätt (bara att räkna alla svar/inlägg med samma svarsid). Får att få fram vilket nummer i ordningen inlägget har skulle jag tänka så här:

 

Definiera första alla poster med samma svarsid och sortera dem efter datumet för inlägget (du skriver inte ut något). Sedan skriver du ut vilket nummer i ordningen inlägget får.

 

Skulle gärna förklara mer men utgång hägrar...

 

Får återkomma i morgon om det skulle behövas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha...så jag gör en loop...

 

Det är serverkrävande, men borde fungera. Tack!

 

*poäng*

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ett annat sätt är att beräkna fram värdet direkt i SQL satsen.

 

select

s.ID,

s.TrådID,

(select count(*) + 1 from SVAR as sv where sv.TrådID = s.TrådID and sv.ID < s.ID) as Index,

s.Text

from SVAR as s

where s.TrådID = 1

order by s.ID

 

Ovanstående script hämtar alla svar för tråden 1. För varje svar räknar den fram index värdet för svaret i tråden. Den gör det genom att räkna svaren som har ett id som är lägre en nuvarande posts id, samt adderar 1.

 

/foo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...