Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router


Berra eller Crille

Rekommendera Poster

Berra eller Crille

Hejsan! Jag har ett problem som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.

 

Det är så att jag har adsl uppkoppling från telia och har skaffat en router så att även min andra dator kan ha internet. Det är här problemet dyker upp. Jag tror routern har en automatisk firewall så t ex när jag ska ta emot filer eller liknade så fungerar det ej.

 

Har någon något tips man kan göra för att stänga av routerns firewall?

 

Mvh berra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med 'automatisk' menar NAT så är det 'by design' - dvs du får privata ip-adresser till dina datorer innanför bredbandsdelaren - och det finns inget du kan göra åt det, eftersom hela konceptet att dela en ip-adress på flera noder går ut på detta.

 

Ställ in att du sitter bakom brandvägg/NAT/private adress i dina program till att börja med.

 

...den räddning som återfinns är port-forwarding - vilket känns lite out-of-scope i den här tråden eftersom det blir specifika lösningar för varje program.

 

I övrigt, om det verkligen är en vanlig brandväggsfiltrering som är påslagen står detta nog i handboken.

 

Och det är kanske svårt för oss att gissa vilken router ni har köpt om ni nu är för lata för att slå i handboken själva och tycker att vi ska göra det ;)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har liknande konfiguration!

Ska du skicka filer mellan datorerna eller kan du inte ta emot från internet?

Routern HAR automatisk firewall men det kan man kofigurera själv.

Du kommer in i routern genom din browser på adress: 192.168.0.1 (om det är D-link)och sedan kan du ändra inställningar om det behövs.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert en DMZ funktion på routern. Skriv in den interna ip-adressen på den dator som du vill skall vara utan brandvägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...