Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar upp men stannar efter tre pip.


Mattias.f

Rekommendera Poster

Hejsan

Har köpt en ny dator och till en början fungerade den bra men så plötsligt när man startatde upp den så visade den inte bios information, vilka hdd, cd osv man har, det blev bild först när man kom in i windows. Det var på kvällen. Nu imorse när jag tänkte starta upp den så var den svart som vanligt men den kom aldrig in i windows, istället så ger den ifrån sig tre pip.

 

pip pip mellanrum pip, typ så

 

De jag typ hunnit installera är nysate nvida drivisarna.

 

Jag har testat att sätta in ett annat grafikkort (gforce 2), Det kort som ko med dator (gforce 4) fnkar i min andra dator, även testat flytta minnet, testat ett ddr minne (det sitter vanligtvis i min andra dator och funkar), testat att starta upp datorn utan hdd och cd, vi använder jordade sladdar. har även testat att byta till andra nätsladdar, testat att tömma CMOS men allt detta resulterar i 3 pip.

 

Har försökt hitta vad dessa tre pip betyder men inte lyckats.

 

jag har testat att starta upp datorn utam minne och då piper det inte. så det skulle ju kunna vara minnet men då borde de ju funkat med ddr minnet tycker jag.

 

Monitorn som används är från en Macinstosh G3 med en konverter så den skall passa till grafikortet. Jag har även testat en annan monitor.

 

Jag har varit in på dessa sidor och kollat men inte funnit svar, iofs kan jag ha missat nåt viktigt.

http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=37

http://www.ecsusa.com

 

Vad som finns i datorn

AMD XP 1900+

60 GB hdd

512 MB PC133 S-DRAM

52x Max LG CD-rom

ECS K7s5a moderkort

Gforce 4 MX440

 

De företag jag köpte den av, deras support kille kommer in på måndag, men ville chansa här om det finns nån som haft samma problem och om nån har en lösning till det hela. Alternatvit blir ju att vi får skicka in allt till dom.

 

 

MVH

Mattias

 

[inlägget ändrat 2002-12-07 13:39:59 av Mattiasf]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 2 saker som gör att datorn piper i uppstarten,

 

Minnet/grafikkortet.

 

Testa minnet och grafikkortet i en annan maskin så vet du att dom fungerar.

 

kolla så att det inte är "gjutskägg" i minnes platsen prova någon av dom andra.

 

Kolla så att grafikkortet ramlar ner på plats ordentligt.

 

GL :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vet vilken tillverkare som skapat ditt BIOS så kan du förhoppningsvis hitta info genom att utgå från denna sida:

http://209.51.129.221/beepcodes/amibeep.htm

 

Tyvärr har de flytta på sina sidor och verkar inte ha uppdaterat länkstrukturen riktigt, så det är aningen svårnavigerat.

 

Oftast, som tidigare skribent påpekat, så är det minne eller grafikkortet som spökar.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Grafikkorteta har jag testat så det vet jag fungerar, minnet kan jag inte testa, inte nu iaf. Men eftersom jag testade med ett av mina ddr minnen som fungerar i min dator så borde ju den andra datorn startat upp då.

 

Sen kan jag inte få ned grafikkortet längre. Har kollat noga så att ingen av hörnen skulle stickit upp.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standardsvaret från min sida blir: Demontera datorn, helt och hållet alltså, testkör sedan moderkortet utanför lådan med endast cpu, kylare, minne och grafikkort anslutet...

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt.. det där hände mig en gång.. datorn stendöd men utanför lådan fungerade den.. fick alltså byta låda.. vad beror det på Weyland? Något med jordningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Nu har jag testat att ta ut modekortet och starta men ingen ändring. Testade också en annan nätdel men ingen lycka där heller.

 

Jag har försökt förstå vad "RAM IC" är för nåt men inte lyckats. Är det själva ram minnet som det är fel på eller är det nåt som sitter på moderkortet?

 

Det verkar dock som att vi får skicka in den så får dom kolla och byta ut vad som nu kan behövas bytas ut. För jag tycker jag kollat det mesta.

[inlägget ändrat 2002-12-08 18:12:48 av Mattiasf]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh - minne.

 

Ska vi då kanske spekulera lite?

 

Har du lyckats sätta dit minnet riktigt?

Rätt inställningar i BIOS?

Finns det fortfarande minnen som är "inkompatibla" med AMD?

 

Nåja, hoppas du lyckas lösa det hela!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

Jo minnet har jag fått dit, testat att tagit ur det och satt i det igen.

 

BIOS kan jag inte kolla då jag inte ens får nån bild så jag kan se :(

 

Minnena vågar jag inte svara på. Me datorn fungerade i början så de borde ju tjutit ut direkt isåfall. Men man vet inte datorer kan få en att bli lite smått galen ibland

 

Pratade med supporten idag, så det blir att jag skickar in modekortet till dom, nåt som han nämde att det kunde vara nåt med agp platsen.

 

Allt skickades ju med posten. så de kan ju ha lyckats tappa/slänga/slå paktet ovarssamt.

 

men tack för all hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...