Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Exchange 5.5 / Lösenord


JohanS

Rekommendera Poster

Jag har ärvt en Exchange 5.5 på NT4, den fungerar bra här på företaget.

Nu till mitt huvudbry; har inte fått någon överlämmning av systemet, men fick höra ryktesvägen att vad du än gör ändra inte DOMAIN/Administrator lösenordet för då är det bara att installera om mailservern.

Enligt detta ryckte beror det på en felaktig installation, vad jag kan se så ligger tjänsterna för Exchange (EIS m.fl) som DOMAIN/Administrator.

Skulle väl vara bättre om de låg som "System Account".(inser att det var nog felet vid inst.)

Nu till min fråga; Säg att jag ändrar lösenordet för Administrator (Domain) är det inte bara sen att gå in på mailservern och ändra lösenordet under Services (tjänster) DOMAIN/Administrator för

samtliga Exchange tjänster till det nya lösenordet ?

Är det någon därute som verkligen vet hur det ligger till, det är inte så kul att labba i skarp miljö.

p.s min domän heter inte domain den som vet svaret på mitt problem får veta vad den egentligen heter d.s

M.v.h /Johan

/JohanS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om jag skulle sätta mig och ändra servicekonto på en skarp server utan att ha verifierat att det funkar först.

Jag ser 2 sätt att lösa detta på:

 

1. Om du har möjlighet, testa att installera exchange på en annan burk som inte är skarp och gör dina ändringar för att se att du verkligen inte pajjar nåt.

 

2. Om du inte vill göra som föreslaget i 1, så kan du testa att köra installationsprogrammet för exchange igen, och i installationsprogrammet ange rätt servicekonto.

 

G

 

Ps: Lägg den inte som system konto, skapa ett nytt konto med ett sjujävla pwd på som du inte behöver byta, döp kontot till exchange_service eller liknande så du vet vad det är för nåt i framtiden..

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-06 10:46:54 av gondor lias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo' det är just därför jag ska ändra lösen.

 

Just varför?

 

Men, du får väl testa det då och se om det funkar..

 

G

 

[inlägget ändrat 2002-12-06 11:34:10 av gondor lias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det ett bra tag sedan jag körde Ex 5.5. Men jag kan inte se att det är någon problem att byta enbart administratörslösenordet. Vad som är problemet och det som beskrivs i knowledgebase är att vad som händer om du byter lösenord på systemaccount i services och inte gör det samma i Exchange. Är de lösenordena olika startar inte exchange information store.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, jag har löst problemet.

Det är som du säger Micke om man byter lösen på Domain\Administrator (Det är i mitt fall kontot som är service account).

Så måste man ändra system attendant o. directory lösena manuellt i services och sedan går man in i properties på configuration o. ändrar lösen (i Exc server admin).

Då slår det igenom på samtliga tjänster.

Om man sedan vill ändra Service account då gäller det att hålla tungan rätt i mun o. strikt följa MS whitepapper 266041 XADM.

M.v.h /Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...