Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avi-film med ljud, utan bild


Cissi

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett filmklipp som jag försökte bränna via nero, men det är det bara ljudet som hörs, ingen bild. Och det är ju frågan om en avi-film så ngn indikation på bild borde man ju få fram även om filen skulle vara skadad (ljudet är det inga som helst problem med). Grejen är att också andra mediaspelare vägrar att visa någon bild.

 

Vad kan problemet vara? Varför är ljudet perfekt, men bilden saknas, precis som om avi-filen bara skulle innehålla audio? Det är ju från en videokälla den överförts, men ändå behandlar mediaspelarna det som om det vore frågan om musik.

 

MVH Cissi

 

[inlägget ändrat 2002-12-05 12:31:44 av Cissi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har fått det rådet från annat håll också. Och jag har följt det, men spelaren säger att den inte kan öppna filen. Ingen förklaring som när jag försöker öppna mp3-filer i den, utan helt enkelt bara att den inte kan.

 

Jag blir inte klok på det här. Kan det vara möjligt att jag förstörde ngt när jag slarvade runt bland olika spelare tidigare och försökte öppna den? Hur som helst tack för tipset om divx, en mycket bra spelare.

 

MVH Cissi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man får upp enbart ljudet så beror det oftast på att själva bild CODECen saknas. Ljudet däremot är ofta lagrat enligt mp3-standarden vilket oftast går att spela upp. Du sakna troligen rätt codec/avkodare för bilden.

 

Exakt vilken du saknar kan jag ej säga, men jag har god erfarenhet av Nimo paketet.

ett paket som innehåller de flesta (alla) codecar man behöver samt är fritt från den reklam som finns i en del.

 

http://www.divx-digest.com/software/nimo_pack.html

 

Lycka till!

 

/T

[Tillägg]

Vilket program du sedan använder - MediaPlayer eller annat spelar ingen roll. Det är att ha rätt codec installerad som är viktigast.

[inlägget ändrat 2002-12-05 16:39:17 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vilken du saknar kan jag ej säga

 

Kanske svårt att hålla den uppdaterad i takt med att det kommer nya codec, men finns det något (litet) program som kan berätta vilken codec (och version) som en fil är i?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, då skulle ju programmet dbehöva var uppdaterat i takt med att det kommer nya codecs...

Och min gamla installation av Windows kunde bara tala om vilken codec filen var skapat för när jag hade den codecen installerad. Så enklast är nog att ladda hem nya Nimo paket när man upplever problem med att se .avi filmer.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar om codecs. Det slutade med att jag laddade hem global divx som funkade. Tydligen är det ett bra program om man har problemet audio, men ingen video.

 

MVH Cissi

 

[inlägget ändrat 2002-12-06 00:16:09 av Cissi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt litet program.

 

Kan vara användbart. Berättar snällt vilket format filen är kodad i.

 

One point!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...