Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur funkar det!


miketree

Rekommendera Poster

Hur funkar det igentligen med de konfiguerade routrarna som man får när man tecknar företagsavtal från olika leverantörer. Finns det någon operatör som inte har låst dem så man inte kommer in och t.ex stänger av DHCP funktionen samt kanske ändrar dens ip som i mitt fall är 192.168.1.1 vilket kolliderar med servern. När jag gick min nätverksutbildning så fick jag för mig att man alltid skulle har routern på x.x.x.254 vilket har gjort att alla nät jag konfatt är så vare sig de har DHCP eller manuellt nät.

 

Alltså är routerna skyddade så man inte kan konfiguera om dem själva. I såfall kan jag köpa en egen router och plugga in och slippa detta bekymmer eller är det några lösen mot leverantörern som talar om att jag har rättigheter att använda accessen så man inte skall kunna byta hårdvara?

 

Jag är lite rädd för säkerheten också om man har en annan som har alla rättigheter att komma in utifrån.

 

Tack på förhand! Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prata med din leverantör...

 

Routern ska ju inte ha 254 utan 1, 2, 3...

 

Visst kan du sätta upp egen router om du inte har config tillgång till leverantörens...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då menar du att jag kan köpa en bredbandsrouter och plugga in den i dosan vid telejacket och få tillgång till mitt bredband utan någon som helst konfiguration utåt sett? Ingå lösenord eller andra uppgifter!

 

Kan jag kanske till och med göra en Freesco-router?

Eller måste jag i dessa fall ha ett bredbandsmodem som jag kopplar till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter samtal med min leverantör som är Sydkraft Bredband så säger de att de har begränsat oss via routern så vi inte skall kunna komma åt något bakom routern.

 

Och när jag frågade om att jag kunde sätta in en ny själv så sa han att de kanske har satt en gräns i stationen så enbart "deras" routrar med sina mac-adressen kan komma igenom.

 

Funkar det så att de kan göra så eller?

 

MVH Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte frågan om att ersätta däras router utan du sätter upp en router själv mot däras - den kan ju inte blockeras...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej du menar att jag sätter min router innanför deras i vårt nät så våran router jobbar mot vårat nätverk och mot den andra routern och sedan så jobbar deras router mot min router och mot nätet. Men då finns det ju en flaskhals som sätter begränsningar så jag inte hemmifrån kan gå in i mitt nätverk!

 

Rätta mig om jag tolkade ditt svar fel!

 

MVH Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...